Weekly News

Line Hein, formand for DBTA BUSINESS

Vores nye rejsepolitik

DBTA er en netværksforening med 120 medlemmer, der mødes i løbet af året og deler viden om emner, der vedrører travel managerens/den rejseansvarliges udfordringer.

DBTA blev kontaktet i marts måned af en gruppe friske studerende fra RUC, der ønskede at skrive en afhandling om rejsepolitik før & nu. Resultatet bliver offentliggjort på et medlemsmøde i september og vi ser frem til at høre, hvad de studerende er nået frem til.

De studerende har allerede nu løftet sløret for en række iagttagelser undervejs i processen, som vi i foreningen er meget enige i, og som vi hermed deler med læserne af ”Vores nye forretningsrejser”.

Danske virksomheders rejsepolitik er langt mere ”frihed under ansvar” end man ser på andre markeder som f.eks. USA og Kina. I globale virksomheder bliver rejsepolitikken dog ofte mere kompleks, fordi man skal tilgodese flere markeder.

Nye generationer har større fokus på ”what’s in it for me”, men mange rejseansvarlige glæder sig også over, at de unge fortsat forstår at en rejsepolitik er nødvendig, og at de er klar til at overholde den.

CSR er et andet område, som påvirker rejsepolitikken. Mange virksomheder har værdinormer for samarbejdspartnere i deres CSR politik som f.eks. ”god moral”, ”overenskomst”, ”CSR strategi” osv., men når det kommer til rejsepolitikken glemmer man ofte ovenstående normer og erstatter dem med ”vælg den billigste løsning”. Det giver en række dilemmaer som bl.a. ”må man bruge Ryanair?”.

Stress er også en faktor, som sjældent italesættes. Mange rejsende oplever, at arbejdsopgaverne hober sig op fordi ingen tager over, mens man er på rejse, familien forsømmes og det kan være svært at finde den rette worklife balance. Et stort irritationsmoment er også ineffektiv og dyr rejsetid. Mange virksomheder og rejsende ønsker sig mere innovation på dette område, så rejsen bliver mere strømlinet og rejsetiden en bedre investering. I foreningen og blandt vores kolleger inden for forretningsrejseområdet / business travel taler vi i disse år om bedre ”end-to-end” løsninger og ”total cost of travel”, begge områder som har høj fokus hos travel managers / rejseansvarlige.

Bonuspoint er andet område, som også ”spøger” i de nye rejsepolitikker. Mange virksomheder giver op og giver de rejsende lov til at bruge optjente point privat, mens andre vælger at bruge ressourcer på at anvende point til forretningsrejser. Der er fortsat en ikke uvæsentlig besparelse ved at anvende bonuspoint, men det er besværligt og mange point bliver slet ikke brugt.

De teknologiske løsninger giver nye muligheder, men mange udviklinger sker henimod de rejsendes og ikke virksomhedernes behov. Data giver leverandørerne mulighed for at tilbyde den rejsende stadig flere ydelser, som måske ikke er i overensstemmelse med rejsepolitikken. Eksempelvis ”upgrade”, sædereservations osv. Der er også nye teknologiske fordele som f.eks. at rejser kan bookes og ændres på stort set alle platforme 24/7, overblik over virksomhedens leverandøraftaler, ”hvor er de rejsende” og bonuspoint. Så måske er det tid til igen at se på og tilpasse rejsepolitikken til nye tider.

DBTA mener, at det i høj grad gælder om, at alle virksomheder giver mandat til travel manageren / den rejseansvarlige, så denne har autoritet til at træffe beslutninger i god dialog med de rejsende. En rejsepolitik bliver aldrig 100% perfekt, men man kan komme langt ved at sætte fokus på området!

Del

Journalist

Line Hein

Andre artikler