Weekly News

”Vi får gladere medarbejdere”

Teambuildingrejser til udlandet giver både større sammenhold og arbejdsglæde. Der sker noget, når man kommer ud over landets grænser, forklarer ejeren af Q-Courage.

Det er en god måde at komme ind på hinanden.

Helikopterture over bjergpas på Korsika. Trekkingture gennem svenske skove. Imponerende udflugter i uvante omgivelser og oplevelser, som stadig er en del af kantinesnakken mange år efter.

Hos anlægsgartnerfirmaet Malmos A/S er der ingen tvivl om, at teambuildingrejser er en god investering for både sammenholdet og humøret på arbejdspladsen.

– Som håndværkervirksomhed har vi jo normalt ikke så meget ry for at gøre den slags ting – men det er en god måde at komme ind på hinanden og få nogle fælles oplevelser helt væk fra den travle hverdag, siger Søren Hansen, produktionsdirektør hos Malmos A/S.

Anlægsgartnerfirmaet, som er blandt Danmarks største, har i mange år brugt teambuildingrejser til udlandet til at ryste nye medarbejdere sammen eller til at forbedre samarbejdet. Turene er blandt andet gået til Karlsborg og Söderåsen i Sverige. Og en enkelt gang til den franske ø Korsika, hvor 16 medarbejdere i knap en uge bl.a. besteg bjerge, kørte ATV og klarede sig på øde strande.

– Turene giver nogle fælles relationer, som vi kan nyde godt af i lang tid – der er ingen tvivl om, at de både øger glæden og sammenholdet. Samtidig giver de nogle redskaber til at løse nogle af de udfordringer, vi står over for hver dag ude på byggepladsen, siger Søren Hansen.

Og Malmos A/S er langt fra den eneste danske virksomhed, der har fået øjnene op for fordelene i en teambuildingrejse, forklarer Allan T. Rasmussen. Han er ejer af virksomheden Q-Courage, som siden 1990’erne har arrangeret teambuildingrejser til destinationer i hele verden.

– Mange virksomheder kan godt se fordelen i at komme ud af deres vante miljø og trygge rammer, siger Allan T. Rasmussen.

– Der sker simpelthen noget, når man kommer ud over landets grænser. Man kan komme dybere ind på hinanden, og man får åbnet op for nogle andre og større forandringer, når man er sammen på den måde. Folk åbner mere op, når de sidder ved et lille bål nede på Korsikas vestkyst eller i en skov i Tjekkiet frem for, hvis de sidder i en have i Gribskov, siger han.

Han forklarer, at Q-Courage hver gang skræddersyr rejsen, så den passer til virksomhedens profil. I nogle tilfælde ønsker virksomheden at lave et seminar med enkelte teambuilding-aktiviteter, i andre tilfælde bliver der skruet mere op for aktiviteter som rappelling, cykling og kajak- eller gummibådssejlads.

– I alle tilfælde er det udviklingen, der er i centrum. Det hele handler om at få bedre og sundere relationer på arbejdspladsen ved at sætte adfærden og kulturen i et anderledes perspektiv. Og der hjælper det at tage medarbejderne ud af landet og placere dem i et andet miljø – det er faktisk der, at læringen bliver bedst, siger Allan T. Rasmussen.

For Malmos A/S er det afgørende, at læringen af teambuilding-aktiviteterne i udlandet kan bruges aktivt hjemme i virksomheden. På turen til Korsika var bl.a. lederskabet, der var i fokus.

– Vi blev inddelt i fire hold, som vi skulle skiftes til at lede. Så skulle vi hver især finde vej eksempelvis op over et bjerg, og lederen skulle beslutte, hvordan det skulle foregå, så vi kom over på den anden side på den aftalte tid, siger Søren Hansen.

– På den måde kunne vi se forskellen på, hvordan folk leder. Den viden kan vi efterfølgende bruge til at sætte de rette ledere på de rette projekter, så vi udnytter hinandens styrker optimalt, siger han.

Netop det fokus på, hvad virksomheden får ud af teambuildingrejsen, er især i tiden efter finanskrisen begyndt at fylde stadig mere, forklarer Allan T. Rasmussen. Derfor er det ikke længere i sig selv de ekstraordinære oplevelser, der bliver lagt væk på – men i højere grad den værdi, som rejsen giver virksomheden.

– For os er det kun positivt, for så kan vi i højere grad fokusere på læringen og udviklingen, siger han.

Han understreger dog, at de spektakulære naturoplevelser og alternative omgivelser stadig er en stor del af pakken.

– Og ofte er det slet ikke dyrere at tage på teambuildingrejse til udlandet end at lave et tilsvarende arrangement i Danmark. Da vi for et par år siden skulle arrangere en tur for en stor byggeentreprenør i København, stod valget mellem et konferencecenter i Danmark eller et gammelt 1100-tals kloster i Norditalien, hvor folk skulle flyves ind og være i tre dage. Priserne var nøjagtig ens – og fordi drikkelsen er billigere i Italien, var det faktisk billigere for dem at tage derned, siger Allan T. Rasmussen.

For Malmos A/S er der ingen tvivl om, at teambuildingrejserne er udgiften værd – også selvom effekterne ikke er direkte målbare. Derfor vil anlægsgartnerfirmaet også fremover bruge rejserne til at ryste medarbejderne sammen.

– Det vil vi helt sikkert. Det giver gladere medarbejdere og er det alle pengene værd, siger Søren Hansen.

Del

Journalist

Paul Sauer

Andre artikler