Weekly News

TV-vanerne forandrer sig hastigt

Danskerne skifter TV-pakken ud med streamingtjenester hurtigere end forventet. TV-udbyderne skal derfor kende kundernes ønsker og skabe større gennemskuelighed i tilbuddene.

Iværksætterne kan inspirere os til en endnu mere åben innovationsproces, og omvendt kan vi give de små virksomheder adgang til vores etablerede netværk.

Flere og flere seere streamer TV og film frem for at se flow-TV, og mange ønsker at have friheden til selv at vælge, hvad de vil se, og hvordan de vil se det. Det stiller ikke blot krav til platformen, men også til kvaliteten af indholdet for at kunne tiltrække kunderne.

Det traditionelle TV-marked er i en rivende udvikling; en undersøgelse fra analysebureauet Wilke viser, at i 2016 var det 42 procent af danskerne, som ikke brugte streamingtjenester, men kun så flow-TV. I 2017 har tallet ændret sig markant; her er det kun 16 procent af danskerne, som ikke benytter sig af streamingtjenester. Det udfordrer de traditionelle TV-udbydere, der nu befinder sig i en konstant udvikling på et foranderligt marked.

– Herhjemme ser vi i dag flere af programselskaberne, der lancerer deres egne streaming-apps og på den måde tilbyder deres TV-kanaler direkte til seerne og uden om os. Kigger vi ud over landets grænser, så har globale giganter som Netflix, HBO og nu senest Amazon i høj grad skabt forandring på meget kort tid, forklarer Niels Duedahl, der er adm. direktør i SE Koncernen/Stofa/Boxer. Niels uddyber:

– Det er en spændende udvikling, at kunderne har en individuel valgfrihed, men samtidigt bliver udbuddet også meget fragmenteret, hvor det kan være svært for den enkelte at få et overblik over mulighederne. Så vores rolle er også at være med til at skabe overblikket. Derfor har vi fokus på ”næste generations TV-oplevelse”, hvor vi arbejder på at skabe en platform, der samler alt kundens indhold under et og giver mulighed for at søge på tværs af forskellige TV-kanaler, arkiver og streamingtjenester.

Niels Duedahl ser frem til Scale-Up-programmet inden for Oplevelseserhverv & Turisme, bl.a. fordi programmet bygger bro mellem iværksætterne og de etablerede spillere i branchen.

– Iværksætterne kan inspirere os til en endnu mere åben innovationsproces, og omvendt kan vi give de små virksomheder adgang til vores etablerede netværk. Det handler i høj grad om at dele viden og skabe læring på tværs, så vi kan etablere et samarbejde med fremtidens vækstsucceser, siger Niels Duedahl.

Scale-Up-programmet for Oplevelseserhverv & Turisme åbner op for de første virksomheder i februar 2018. 

Fakta

• Elitetræningscenteret for Oplevelseserhverv & Turisme er ét af de 12 centre i Scale-Up Denmark

• Centret har et budget på 12,5 mio. kr.

• Op til 1. runde med Oplevelseserhverv & Turisme er der screenet 384 virksomheder

• Kickoff på programmet er i februar 2018

• Målet er at skabe 150 jobs, 90 mio. kr. i omsætning og øge eksporten med 36 mio. kr. på fem år

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler