Weekly News

Travel manageren får helt nye opgaver

Sikkerhed og fritid – det er de to nye nøgleord for virksomhedernes travel managers, forklarer Anne Mette Berg fra foreningen DBTA i dette interview.

Jeg har i ti år ikke oplevet så stor fokus på sikkerhed som nu.

Jobbet som travel manager har forandret sig markant den seneste halve snes år. Det slår kommunikationsansvarlig i DBTA Anne Mette Berg fast.

– Tidligere var man primært rejseindkøber. Det handlede om at få skaffet de nødvendige billetter og hotelreservationer og at opnå den bedst mulige pris. Det skal vi selvfølgelig stadigvæk, og der har vi gode onlineværktøjer, der samler det hele. Men nu er der kommet en række nye ting indover: sikkerhed, kombination af fritid og forretningsrejse, deleøkonomi osv. I dag er en travel manager en servicespecialist, forklarer Anne Mette Berg fra netværksforeningen for travel managers i Danmark.

En af de nye trends inden for forretningsrejser er ”bleisure”. Ordet er en sammensætning af ”business” og ”leisure”, dvs. forretning og fritid.

– Det er især de nye generationer, som har ændret opfattelse af, hvad en forretningsrejse er. ”Hvorfor ikke blive weekenden over her i New York, når jeg nu alligevel er her?” ræsonnerer de. De nye generationer tager tingene mere for givet. Hvis de synes, det er en god idé, så forventer de at kunne gøre det, siger Anne Mette Berg.

– Det kan give nogle udfordringer. For hvor går grænsen mellem jobbet og fritiden? Hvilken forsikring dækker? Der skal jo være klare linjer for, hvornår det er firmaets forsikring og den rejsendes. Der er også sikkerhedsmæssige aspekter, siger hun og tilføjer:

– Nogle forretningsrejsende ønsker i dag også at drage fordel af den voksende deleøkonomi. De skal måske til en længerevarende konference, og synes, det er rarere at benytte Airbnb, så man kan bo hjemligt og hyggeligt. Men er det så en sikker lejlighed, er der røgalarm, tyverialarm osv. Det giver udfordringer og kræver ofte, at man som travel manager må medvirke til at udvikle en ny rejsepolitik i sin virksomhed.

En anden udfordring for travel managers er et ret pludseligt opstået behov for øget sikkerhed. De mange terrorangreb har gjort virksomhederne bekymrede. Dertil kommer usikkerhedsmomenter som det amerikanske indrejseforbud for forretningsfolk fra bestemte lande, uroen omkring Qatar og øget grænsekontrol.

– Virksomhederne vil have styr på, hvor deres medarbejdere er henne, hvor billetter og ophold er booket osv. Nogle virksomheder har endda knyttet sikkerhedsfirmaer til sig, som skal tage sig af trygheden omkring rejser. Jeg har i ti år ikke oplevet så stor fokus på sikkerhed som nu, slår Anne Mette Berg fast.

– Brexit er bare endnu en ting, som bidrager til usikkerheden i øjeblikket. London er vel den travleste rute fra København. Der sker ikke noget lige her og nu, men der er en bekymring for fremtiden. I DBTA kæmper vi sammen med den globale organisation for travel managers, GBTA, for frie rejsemuligheder. Styrket grænsekontrol og flere tillukkede grænser er ikke i vores interesse. Og vi synes, det går tilbage.

Også lovgivningsmæssigt står branchen over for udfordringer. EU’s nye persondataforordning, som træder i kraft til maj næste år, stiller skærpede krav til opbevaringen af data. Hvis ikke data opbevares sikkert efter de nye regler, eller hvis man f.eks. ikke overholder en kundes ønske om ikke at få sine data opbevaret overhovedet – selv i en mailboks – risikerer man voldsomme bøder. Op til fire procent af omsætningen, hvilket vil kunne ruinere en virksomhed, advarer Anne Mette Berg.

Positivt er det til gengæld med den teknologiske udvikling inden for rejser og travel management.

– Der er sket en langt større integration i hele den kæde af ting, der udgør en forretningsrejse, lige fra booking til rejseafregning efter hjemkomst. Et eksempel er bookingsystemet Amadeus, hvor man efter et opkøb af Cytric nu har skabt et onlineværktøj, der integrerer alle funktioner i en rejse i en enkelt applikation, også rejseafregning. Jo mere man samler, des bedre, siger Anne Mette Berg.

– Jeg ser også store muligheder i den digitalisering og robotisering af rejseområdet. Nogle rejsebureauer er ved at udvikle såkaldte travelbots, en software, der gør det muligt at tale med eller skrive til en robot, der så svarer på ens spørgsmål.

– Rejseområdet er oplagt noget, som kan digitaliseres mere. Det er jo de samme ting, man som rejsende vil vide hver gang. Også i lufthavnene er det oplagt. Her er man allerede i gang med rigtige robotter nogle steder. De kan f.eks. følge passagererne ud til den rigtige finger og gate, fortæller Anne Mette Berg, der forventer store forandringer i rejsebranchen de kommende år. 

Fakta

Forening samler købere og sælgere

De danske travel managers samles i netværksforeningen DBTA (Danish Business Travel Association). Men også leverandører af forretningsrejser og konferencer kan være medlem af foreningen. Idéen er at et fælles netværk kan skabe fordele for begge parter.

Foreningen har 120 medlemmer, en tredjedel af dem er indkøbere, resten leverandører. DBTA repræsenterer en samlet brancheomsætning på over ti mia. kr.

Del

Journalist

Aksel Brinck Jensen

Andre artikler