Weekly News

SMV’erne tøver med digitalisering

Mere end halvdelen af de danske SMV’ere på industriområdet har ikke digitale løsninger. Dansk Industri har oprettet en Digitaliseringsindsats, der skal hjælpe virksomhederne godt i gang.

Virksomhederne skal med nu, for digitaliseringen venter ikke.

Det er især de små industrivirksomheder med få ansatte, hvor digitaliseringen halter bagefter. Det afslører tallene fra en rapport udarbejdet af GTS. Her er 455 fremstillingsvirksomheder blevet spurgt om deres brug af digitalisering.

51 procent af virksomhederne med under 50 medarbejdere svarer, at de ikke bruger digitale teknologier. Sammenligner man med virksomheder, der har over 100 medarbejdere, er tallet 23 procent, som ikke bruger digitale teknologier.

– Virksomhederne skal med nu, for digitaliseringen venter ikke. Digitalisering er sådan et utaknemmeligt ord, fordi det hurtigt bliver abstrakt og bredt, men ikke desto mindre er digitalisering relevant for alle typer virksomheder, hvis de vil overleve og være med i konkurrencen om kunderne, fortæller Christian Hannibal, der er fagleder i Digitaliseringsindsatsen hos Dansk Industri.

Hos Dansk Industri står de klar med hjælp til virksomhederne, så de kan implementere digitale værktøjer. Ifølge rapporten fra GTS er det i dag kun 27 procent af de danske industrivirksomheder, der kan betegnes som digitalt avancerede.

– Det er ikke altid nemt for virksomhederne at se, hvor man skal starte med at tage fat på digitaliseringen, og det vil vi gerne hjælpe med. Vi vil gerne trække begrebet digitalisering ned i øjenhøjde og give nogle værktøjer at arbejde med, siger Christian Hannibal.

Hos Dansk Industri har de bl.a. udarbejdet en håndbog med helt konkrete råd om, hvordan virksomhederne kommer godt i gang. Virksomhederne kan også få hjælp af et digitalt mentorkorps, som kan hjælpe med at sparre om udfordringerne, så der ikke bliver A- og B-hold blandt de danske virksomheder.

– Vi oprettede Digitaliseringsindsatsen for to år siden, fordi vi mener, at det er vigtigt, at virksomhederne kommer i gang. De skal ikke sidde forstenede tilbage på vejen, som en hare der er fanget i et par billygter, siger Christian Hannibal.

Sidder der nu stadig nogle læsere derude, som trækker på skuldrene og tænker: Digitalisering er ikke rigtigt noget for vores virksomhed, så er det vigtigt at understrege, at digitalisering handler om alt fra bedre lagerstyring via computersystemer til salg af varer over nettet til selvkørende biler.

Avisoverskrifterne vidner om udviklingen og potentialet på feltet. Mange er optagede af de selvkørende biler, og Nordea har meldt ud, at robotterne bliver en del af fremtidens stab, og COOP har varslet, at fremtidens supermarkeder byder på helt nye oplevelser, hvor vi selv skal scanne os ind i butikker uden medarbejdere. Digitaliseringen handler i høj grad om at nytænke produkterne.

– I fremtiden vil vi i højere grad se virksomheder sælge services i stedet for konkrete produkter. Vi kender jo alle udviklingen inden for medierne, hvor streamingtjenesterne har givet os adgang til film og serier, og den fysiske dvd er trådt i baggrunden, forklarer Christian Hannibal og uddyber:

– Det stiller krav til virksomhederne, som skal revidere deres forretningsplaner og muligvis tænke i nye forretningsområder, der i meget højere fra involverer brug af Big Data og Internet of Things.

En jysk virksomhed arbejder f.eks. med at skabe intelligente dyner, hvor sensorer samler information om, hvad der foregår om natten i soveværelset for derigennem at kunne skabe dynen med de perfekte egenskaber.

Det er blot et eksempel på en virksomhed, der udnytter data optimalt. Og hvis nogle virksomhedsledere synes, det går stærkt nu, så er der absolut grund til at frygte fremtiden.

– Nogle virksomheder får de forkerte billeder på nethinden, når man siger digitalisering, hvor de tror, det handler om robotter, der overtager det hele, mens andre slet ingen billeder får, når de møder begrebet, siger Christian Hannibal.

Netop robotterne er kommet i søgelyset, når man taler digitalisering. Mange har været angste for, at robotterne vælter ind i virksomhederne og gør medarbejderne arbejdsløse, men flere undersøgelser peger i retning af, at det er en myte.

Robotterne vil typisk komme ind i virksomhederne og løse nogle af de trivielle og tunge arbejdsopgaver f.eks. at flytte ting rundt på et lager. Mange tror, at hvis to robotter taler sammen, så bliver det automatisk intelligent, men det er jo ikke sandt. Det svarer lidt til at sætte to uintelligente mennesker sammen og så forvente en intelligent samtale. Med andre ord, robotterne skal have nogle til at styre og overvåge dem, og det er her, medarbejderne kommer ind i billedet igen. Nu bare til mere interessante, mindre monotone og slidsomme opgaver.

Digitaliseringen har mange aspekter, men en ting er sikkert, den venter ikke på nogen.

Fakta

Selvom danskerne er blandt de avancerede IT- og internetbrugere i EU, så er de i højere grad brugere end skabere af digitale tjenester. Der er mere end dobbelt så mange finner som danskere, der har prøvet at skrive et computerprogram, og programmering og digitalisering er ikke på skoleskemaet i den danske folkeskole. Kilde: www.di.dk

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler