Weekly News

Den øgede digitalisering flytter mange ressourcer i virksomhederne. Derfor er en økonomifunktion i en virksomhed i dag ofte blevet mere analytisk og med mere og mere fokus på controlling, siger Carsten Brendstrup, partner i EY Net Source. BUSINESS

Send økonomien ud af huset

Outsourcing kan effektivisere økonomifunktionen og frigøre ressourcer til udvikling af kerneforretningen.

Bogholderen, der har haft hvert bilag i hænderne og kan historien bag hver kaffeplet, er ved at være historie, og det samme gælder mange andre traditionelle økonomifunktioner i virksomheder. Outsourcing af økonomifunktionen har taget fart gennem de seneste 15 år, godt skubbet på vej af IT-udviklingen.


– Trenden kører i hele verden i takt med virksomhedernes øgede fokus på omkostninger. Outsourcede økonomiopgaver kører enten på virksomhedens egne systemer eller i den onlinepakke, vi tilbyder. Den øgede digitalisering flytter mange ressourcer i virksomhederne. Derfor er en økonomifunktion i en virksomhed i dag ofte blevet mere analytisk og med mere og mere fokus på controlling, siger Carsten Brendstrup, partner i EY Net Source.

Listen over rådgivnings- og revisionshuse, der tilbyder virksomheder at overtage dele af eller hele økonomifunktionen, er lang. Ud over store spillere som EY, Deloitte og PWC har mange bureauer specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med for eksempel debitoradministration, afbetalingsordninger, inkasso og digital bilagshåndtering.

– I dag kan en faktura blive scannet af en iPhone og godkendt af direktøren med en anden iPhone. Og når fakturaen kommer ind i vores system, bliver den behandlet af software, der kan genkende alle poster og identificere leverandør, moms, varenummer og alle andre relevante data, siger Carsten Brendstrup.

En typisk outsourcing af økonomifunktionen i en mellemstor virksomhed består af et team, der er bemandet, så det kan imødekomme virksomhedens præcise behov og dermed reducere udgiften til økonomiarbejdet.

– Vi kan fokusere på selve leverancen, og i stedet for, at virksomheden har tre bogholdere og en regnskabschef, vurderer vi måske, at der kun er brug for en halvanden bogholder, en halv regnskabschef og i stedet en økonomichef på et højere niveau, siger Carsten Brendstrup.

Virksomheden kan fokusere på sin kerneforretning og udvikling, men styrker alligevel også sin økonomifunktion, fordi kontrakten med en ekstern partner har formuleret klare mål og resultater og indebærer sparring på ledelsesniveau, ligesom virksomheden skal bruge færre ressourcer på sygdom, barsel og uddannelse i nye systemer samt lovkrav.

God kontakt mellem virksomheden og den outsourcede økonomifunktion sikrer, at vigtig viden om virksomhedens drift og udvikling bevares.

– Vi har vores kvalitetsstyring og sørger for at dokumentere vores arbejde grundigt. Selv om meget foregår i systemer, lægger vi stor vægt på at møde kunderne. Den personlige kontakt og sparring vil og skal altid være der, siger Carsten Brendstrup.

Fakta

Outsourcing giver kunden værdi i form af kontraktlig styring af ydelser, dvs. formulering af klare mål og ønskede resultater; besparelser - ydelsen er tilpasset behovet; stabil udførelse uafhængig af fravær og personaleudskiftning; nytænkning og effektivisering; sparring på ledelsesniveau; fleksibilitet og uafhængighed.

Kilde: EY

Del

Journalist

Peter Klar

Andre artikler