Weekly News

HR

Sådan leder du nye generationer

Tiderne skifter – og dermed generationerne og deres krav og forventninger til arbejdsmarkedet.

CEO hos People Test Systems, Torben Tolstøj, giver sit bud på, hvad der kendetegner de yngre generationer, og hvordan man som arbejdsgiver skal tilgå dem:

Y’erne (1980-1994) er allerede på arbejdsmarkedet og vokset op med økonomisk velstand, IT og teknologi. De giver ikke meget af sig selv og stiller samtidig store krav til anerkendelse og feedback. Derfor er det vigtigt at være opsøgende og spørge ind til deres værdier.

Z’erne (1995→) er digitalt fødte og endnu ikke på arbejdsmarkedet, men mange ser dem som en udfordring, da de er vokset op i en helt ny tid med digitalisering og hastighed som kodeord. For Z’erne er fastholdelse ikke et parameter, og de kræver hyppig og positiv feedback.

Fælles for Y og Z er større krav på opmærksomhed og konstant sparring. De er vokset op i en åben verden med uddannelse, muligheder og digitale medier. Det kræver, at man giver dem plads, fleksibilitet og nye muligheder. 

Del

Journalist

Sisse Katrine Andreasen

Andre artikler