Weekly News

HR

#Rekruttering af unge

Det er tid til at gå ombord i den digitale transformation for at kunne rekruttere de unge generationer på fremtidens arbejdsmarked.

Autenticitet og tilgængelighed betyder alt for de unge.

Det mener Bettina Wæde, som er ekspert på området. Hun har 25 års erfaring fra rekrutteringsbranchen og er Head of Recruitment i Wæde Consult, hvor hun rådgiver og hjælper virksomheder med rekruttering af fremtidens medarbejdere og desuden holder foredrag om emnet i ind- og udland. Som ekspert i at rekruttere unge er Bettina Wæde ikke i tvivl: Virksomheder, der vil rekruttere unge, skal tænke nyt for at appellere til fremtidens arbejdsstyrke. 

– Autenticitet og tilgængelighed betyder alt for de unge generationer – de vil have virkelige historier om virksomheden og dens værdier. Dertil kommer en forventning om ærlighed og fuld gennemsigtighed. Derfor skal vi bruge flere ressourcer på at skabe opmærksomhed omkring virksomhedens værdier, siger hun.
I 2025 består 75 procent af den globale arbejdsstyrke af Generation Y, og den store Generation Z er stærkt på vej. De bruger minimum 118 minutter på sociale medier pr. dag og er opvokset i en digital verden, hvor alt kan tjekkes og reviews skrives på nettet, inklusive deres kommende arbejdsplads. Trustpilot, Tripadvisor, Glassdoor og Yelp er blot nogle få af de mange online tjenester, som findes i dag, og billedet forandrer sig hele tiden. 

– Det bliver ikke sværere at rekruttere, men vi skal gøre tingene på en anden måde nu. Derfor hjælper vi vores kunder med at forandre deres rekrutteringsprocesser så de stadig får de bedste kandidater i spil i fremtiden, siger Bettina Wæde.  

– Vi skal lære at se rekrutteringsprocessen som en købsproces, hvor produktet er jobbet og kunden er kandidaten, siger hun.

Ifølge Bettina Wæde er der et behov for at intereagere med ansøgerne langt tidligere, f.eks. aktivt bruge virksomhedens og medarbejdernes historier i links på jobannoncen, sociale medier. En vigtig handling er at få taget fotos og gerne video. Formålet er at vise stemning, miljø, arbejdspladser, kolleger, chef, frokost osv. 
Video er også nøgleordet hos det innovative Seeknspeak.dk – en job markedsplads, som hjælper  deres kunder med at tiltrække unge talenter, og her foregår kontakten mellem virksomhed og ansøger på video. Princippet er, at virksomheden præsenterer sig med en video, hvilket giver et  helt andet og langt mere personligt indtryk af virksomheden, som vil bringe nye kandidater i spil, der ellers ikke havde fået øje på virksomheden. Dernæst kan kandidaterne ansøge jobbet med et cv suppleret med en video.

Bettina Wæde nævner det digitale webbureau Kubb&co som et eksempel på en nytænkning inden for rekrutteringsbranchen. Kubb&co rådgiver om digitale mediestrategier og hjælper bl.a. deres kunder med rekruttering gennem sociale medier ved at producere indhold, der understøtter Employer Branding. De rådgiver desuden i anvendelsen af Snapchat og Instagram historier til at vise virksomheden indefra, og som spreder sig ved at blive delt i netværk.

Bettina Wæde er ikke tvivl om, at de unges færden på net og sociale medier langsomt vil transformere virksomhedernes og rekrutteringsbranchens tilgang til rekruttering. Branchen er overvejende konservativ, de fleste er efter hendes mening lige nu i ”flyverskjul”. Men tendenserne taler for sig selv, og Bettina Wæde arbejder ufortrødent videre på at nytænke branchen. I starten af oktober drager hun til England, hvor hun er inviteret til at været key note-speaker på det prestigefyldte Recruitment Agency Expo arrangeret af NEC Birmingham.

Fakta

GENERATION Z er født ca. 1990-2001 og er i modsætning til Generation Y (født 1977-1989) en stor generation. Generationen kaldes også de første ”digital natives”, fordi det er den første generation, som vokser op med internettet og konstant adgang til kommunikation, spil, musik, indkøb og sociale netværk. 

Kilde: Fremtidsforsk.dk

Del

Journalist

Kirsten Brandenborg

Andre artikler