Weekly News

Outsourcing eller ej?

Leverandøren skal kunne drive dine systemer væsentligt billigere, end du selv kan, for at det er en god ide, siger IT-professor.

Selvom lagerapplikationen Dropbox er en kæmpestor virksomhed, står den ikke selv for lagring af sine data. Den opgave er outsourcet til Amazon.

Professor i IT Management på CBS, Niels Bjørn-Andersen, fortæller historien som et eksempel på, at outsourcing af IT-opgaver som regel er en god ide – også selvom man er stor.

– For små og mellemstore virksomheder er outsourcing typisk billigere af den simple grund, at man ikke selv kan være verdensmester i alt. Dermed er der stor sandsynlighed for, at en virksomhed, der ikke beskæftiger sig med andet end at drive IT-systemer, kan gøre det både bedre og billigere, end du selv kan.

Det store spørgsmål er så, hvor meget billigere en anden virksomhed kan gøre det, og hvor billigt det skal være, for at det er en attraktiv løsning.

– Generelt vil jeg sige, at leverandøren skal kunne drive dine systemer 25 – 30 procent billigere, end du selv kan. Først der begynder det at være attraktivt. Det hænger sammen med, at der er en række transaktionsomkostninger forbundet med at outsource opgaver. Der skal eksempelvis udfærdiges en kontrakt, og du skal kontrollere leverandørens arbejde for at sikre, at det lever op til dine krav.

En del virksomheder tager også skridtet fuldt ud og outsourcet til udlandet – typisk et sted med lave lønninger som Indien eller Østeuropa.

Men erfaringerne herfra er sjældent imponerende, siger Niels Bjørn-Andersen.

– Der er næsten ingen, der er jublende tilfredse med deres outsourcing kontrakter i udlandet.

Det hænger sammen med, forklarer han, at de kulturelle forskelle ofte giver problemer, og at man skal regne med en del rejseaktivitet frem og tilbage. Dermed bliver besparelsen minimal.

Skal man som virksomhed have glæde af at outsource til for eksempel Indien, skal det være fordi leverandøren kan noget helt særligt.

– Der kan være en ide i det, hvis leverandøren for eksempel råder over en meget speciel printer, en telekommunikationsekspert eller noget meget specielt software. Så er der stor sandsynlighed for, at de kan gøre arbejdet væsentligt billigere.

Niels Bjørn-Andersen gør desuden opmærksom på, at nogle af de Indiske IT-virksomheder som Tata og Wipro er kæmpestore. Det kan betyde, at man som dansk virksomhed med 100 ansatte bliver meget, meget lille.

– Fordi du er så lille sammenlignet med deres øvrige kunder, kan der ske det, at din virksomhed bliver nedprioriteret, hvis der opstår en krise internt i virksomheden. Derfor skal du altid vælge en leverandør, der er vant til at servicere virksomheder i netop din størrelse.

Fakta

Professor i IT Management på CBS, Niels Bjørn-Andersen, anbefaler, at mindre virksomheder benytter regnskabsløsningen E-CONOMIC. Som bruger kan man på meget kort tid blive koblet på, og supportfunktionen er åben døgnet rundt. En rigtig god løsning, siger han.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler