Weekly News

Både Dagrofa koncernen og dens ansatte har en interesse i, at opsagte medarbejdere hurtigt kommer videre i et nyt job, siger HR-direktør Ditlev Piper HR

Outplacement – win win for begge parter

Det er en gevinst for begge parter, når dagligvarekoncernen Dagrofa hjælper opsagte medarbejdere videre til nye jobs. Men det er også et spørgsmål om anstændighed, siger HR-direktør Ditlev Piper.

Vi mener, at vi som virksomhed har en moralsk forpligtelse over for medarbejdere, der har gjort en stor indsats, og som pludselig uforskyldt står uden job.

Med en medarbejderskare på 6.500 personer er det ikke sjældent, at der sker afskedigelser eller forflytninger i dagligvarekoncernen Dagrofa. For at sikre, at det forløber så smertefrit som muligt, har koncernen siden 2008 haft en aftale med et konsulentbureau, der hjælper medarbejderne videre til nye jobs – såkaldt outplacement. Ordningen fungerer rigtig godt, siger HR-direktør Ditlev Piper.

– 95 procent af alle forløbene fører til nye ansættelser, og medarbejderne siger, at det giver ro og overblik i opsigelsesperioden. Vi betragter det som en win win for både virksomheden og dens ansatte.

Når Dagrofa ikke bare overlader jobsøgningsprocessen til medarbejderne og de offentlige jobcentre, har det sin grund.

– Jobcentrene kommer efter min mening alt for sent på banen, og dermed er effekten for ringe, siger Ditlev Piper og fortsætter:

– Vi mener også, at vi som virksomhed har en moralsk forpligtelse over for medarbejdere, der har gjort en stor indsats, og som pludselig uforskyldt står uden job. Det handler grundlæggende om etik og om god personalepleje. Ditlev Piper lægger heller ikke skjul på, at det også er godt for virksomheden, når dens ansatte kommer videre på en god måde. Både ansatte og tidligere ansatte skal være gode ambassadører og være glade deres tid i Dagrofa.

– Endelig, så skaber ordningen noget ro i perioden fra medarbejderen har fået sin opsigelse, og til han er ude af virksomheden, siger Ditlev Piper og tilføjer:

– Typisk vil medarbejderen jo begynde at søge nyt med det samme, og af den grund har han måske ikke så meget overskud til at koncentrere sig om sit nuværende arbejde. Vores ordning gør, at der er lidt mere ro på under processen – medarbejderen ved, at der foran ham ligger et formaliseret forløb, der med ret stor sikkerhed vil føre et nyt job med sig.

Og når Ditlev Piper siger med ”med ret stor sikkerhed” er det næsten en underdrivelse. For erfaringen viser, at 95 procent af alle konsulentforløbene fører til, at medarbejderen inden for kort tid kommer i ny beskæftigelse. Selve ordningen omfatter primært de 700 ansatte på hovedkontoret i Ringsted. Men aftalen med konsulentfirmaet er også blevet brugt, når hele butikker eller lagre skulle lukkes eller flyttes. Et helt afgørende element er, at selve konsulentforløbet starter i samme øjeblik, en medarbejder har modtaget sin opsigelse. Helt konkret mødes medarbejderen med konsulenten, som hjælper med at afklare, hvad den opsagte kan, og hvad han eller hun gerne vil. Konsulenten hjælper desuden med at få lavet CV, få skabt kontakter til de rette netværk, og han guider også i forhold til de rette stillingsportaler.

– Det eneste konsulenten ikke gør, er at finde jobbet til medarbejderen, siger Ditlev Piper. Erfaringen viser, at det virker bedst, hvis det sker ved egen kraft.

Dagrofa har siden 2008 skiftet konsulenthus en enkelt gang, fordi aftalen med den oprindelige leverandør ikke havde den ønskede effekt. Det handlede om en formålserklæring, der ikke var helt skarpt nok formuleret, fortæller Ditlev Piper.

– Jeg kan give det råd, at man over for konsulenthuset skal være meget tydelig. Det handler ikke kun om at skabe afklaring for den jobsøgende, men om at finde ny beskæftigelse til vedkommende. Det er vi meget tydelige med i vores nuværende samarbejde, og det har båret frugt.

Fakta

Kort om Dagrofa

Dagrofa koncernen opererer inden for detail, grossist og foodservice-området. Virksomheden driver blandt andet en lang række dagligvarekæder som Kiwi, Meny og Spar, men leverer også produkter til kantiner, hoteller og restauranter.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler