Weekly News

Vi ser, at nogle af vores konkurrenter selv er begyndt at udvikle for eksempel timeregistrering, men jeg tror ikke på, at man skal sprede sine kompetencer, siger Finn Conradsen. BUSINESS

Nye tider for gamle lønsystemer

Virksomheder stiller større og større krav til lønsystemer, siger direktør, som mener det fremskynder udviklingen af mere brugervenlige løsninger.

Løn er meget komplekst.

Ifølge ProLøns direktør stiller danske virksomheder større og større krav til brugervenligheden i deres lønsystemer. Årsagen er det, Finn Conradsen kalder en smartphone-effekt. Hans pointe er, at de fleste har en smartphone og er vant til at bruge apps, som er intuitive og enkle at bruge. Det skaber også højere forventninger til brugervenligheden i de programmer, som folk bruger på arbejdspladsen.

– For mange er det sådan, at når man går på arbejde, så åbner man nogle helt andre systemer, som virker meget mere gammeldags og tunge, end de smarte apps vi alle render rundt med i lommen. Det er med til at sætte en dagsorden for den it, vi laver, siger Finn Conradsen og fortsætter:

– Tidligere, når man skulle optimere noget, var der næsten udelukkende fokus på at mindske omkostningerne. Det nye er et større fokus på at optimere brugeroplevelsen.

Finn Conradsen har en lang karriere bag sig med ansættelser i flere store it-virksomheder. Da han tidligere på året blev udnævnt til direktør i ProLøn, lagde han en ny strategi for virksomheden, som konkurrerer på et marked med store spillere som Bluegarden og Danløn.

Strategien indebærer at der skabes en højere grad af brugervenlighed i det cloudbaserede lønsystem, som virksomheden tilbyder. Helt generelt ser direktøren nemlig et behov for en optimering af de lønsystemer, som er på markedet i dag.

– Der er ingen tvivl om, at vi, der er i det her marked, sidder og tænker: Hvad gør vi her? Jeg har en strategi, som jeg arbejder efter, og et led i den strategi er, at vi skal arbejde mere med brugeroplevelsen, siger Finn Conradsen og fortsætter:

– Løn er meget komplekst, og det at sætte sig ned og lave en smart lønløsning er ikke bare noget, man gør. Mange lønløsninger har en del år på bagen, fordi det har taget tid at udvikle dem, siger han. Kompleksiteten skyldes blandt andet, at mange aktører er involveret i at gennemføre lønudbetalingsprocessen, siger han og opremser medarbejderen, arbejdsgiveren, Nets, lønleverandøren, banken, SKAT, FerieKonto, ATP og pensionsselskabet.

Ifølge Finn Conradsen er det afgørende for brugeroplevelsen, at kompleksiteten reduceres. Mere brugervenlige og integrerede systemer er ét element, excellent kundeservice et andet. ProLøns strategi er derfor at levere den bedste kundeservice, og kunder kan gratis ringe ind og få support af hjælpsomme og kompetente medarbejdere.

– Der er en kunde, der har sagt, at vi laver løn med et menneskeligt ansigt. Det, synes jeg, rammer virksomhedsånden meget præcist, siger Finn Conradsen.

Derudover satser ProLøn på et tæt samarbejde med over 20 brancheorganisationer samt på partnersamarbejder med andre it-leverandører. ProLøn leverer branchetilpassede løsninger udarbejdet i samarbejde med brancheorganisationerne, som tager højde for de overenskomstbestemte vilkår, en bestemt branche møder på lønområdet.

Partnerskaberne har til formål at reducere kompleksiteten og gøre det simpelt og hurtigt at lave løn. Det udmønter sig i integrationer til andre, beslægtede systemer, som laver f.eks. bogføring, timeregistrering og personaleadministration. Eksempelvis har ProLøn indgået et partnerskab med e-conomic, som er et udbredt regnskabsprogram. Det betyder, at ProLøns kunder også nemt kan bogføre lønnen.

– Vi ser, at nogle af vores konkurrenter selv er begyndt at udvikle for eksempel timeregistrering, men jeg tror ikke på, at man skal sprede sine kompetencer. Vores niche er at lave løn, så i stedet forsøger vi at optimere produktet ved at integrere med andre niche løsninger. På den måde undgår vi også at komme i konkurrence med vores partnere, siger han.

Fakta

ProLøn er en jysk virksomhed med speciale i lønadministration. Virksomheden har 20 ansatte, servicerer cirka 11.000 kunder og har siden 2004 fem gange været gazellevirksomhed. Tidligere på året tiltrådte Finn Conradsen som ny direktør. Han har tidligere haft lederjob i blandt andet Mærsk, IBM og KMD.

Del

Journalist

Daniel Hedelund

Andre artikler