Weekly News

HR

Møder med plads til store tanker

Nye idéer og vigtige erkendelser får gode betingelser, når vi træder ud af de kendte rammer og ind i særlige omgivelser, der overrasker eller inspirerer.

Væk fra dagligdagen, ud af byen og ind i nogle inspirerende omgivelser.

Hver dag afvikles utallige konferencer, temadage og møder rundt omkring i Danmark. På hver deres måde en vigtig platform for, at deltagerne kan udveksle viden, erfaring og udvikle nye idéer eller forretninger.

Uanset formålet, så vælger mange virksomheder at flytte medarbejdere, planer og strategier væk fra de vante rammer, fordi anderledes og inspirerende omgivelser giver plads til store tanker og nye idéer. Noget, som ikke altid opstår i det store mødelokale nede af gangen. De nye rammer skaber energi, der knyttes andre bånd til kolleger, og deltagerne kan vende hjem igen med lys i øjnene og vind i håret.

Ulveman & Børsting beskæftiger sig med strategisk kommunikation og rådgiver danske og internationale virksomheder. Firmaet afholder årligt strategiseminarer – helst langt væk fra kontoret.

– Der holdes generelt rigtig mange møder, og mange er trætte af møder. Så hvis man vil hive folk halvanden dag ud af deres hverdag, og de skal føle, at det her møde er anderledes, så skal man først og fremmest tilpas langt væk. Væk fra dagligdagen, ud af byen og ind i nogle inspirerende omgivelser, siger Michael Ulveman.

Michael Ulveman lægger vægt på, at det største output skabes i en afslappet og uprætentiøs stemning, og meget gerne i smukke omgivelser og med plads til fysiske udfoldelser. Det får deltagerne til at føle sig godt tilpas og giver mulighed for at løbe og cykle sammen.

– Der er jo også et signal i at vælge et sted på et vist niveau med gode faciliteter. Det viser, at du ikke lige vælger det nemmeste og billigste, og at du har tænkt dig om for at skabe en særlig stemning. Det styrker helt sikkert udbyttet af mødet, siger han.

Bestyrelsesformand for A.P. Møller Mærsk, Jim Hagemann Snabe, har deltaget i talrige møder og arrangementer i både ind- og udland. For ham er der ikke tvivl om, at det bidrager til gode møder, når alle aspekter går op i en højere enhed.

– De bedste steder forstår at finde det helt særlige i stedets historie og kultur og bringe det ind i nutiden. Så det både kan ses i omgivelserne og smages i råvarer og gastronomi. Det er den gode historiefortælling, der udfoldes på alle planer, og som skaber en helt unik atmosfære, siger han.

Han tilføjer, at den samme virkelighed gælder for en virksomhed: Kunsten at forstå det, der er unikt i virksomhedens historie og bruge det strategisk, så det skaber værdi og bringer virksomheden stærkt videre. Den parallel gælder ikke kun på de store linier, men også når det handler om styr på detaljerne.

– Det er jo temmelig afgørende, at man som deltager kan bruge al energi på det, man er der for, siger Jim Hagemann Snabe.

Han tilføjer, at det bestemt er en fordel, når naturen er lige uden for døren. Det giver opholdet en ekstra dimension, at man kan være aktiv og lade op ved at løbe en tur i en pause.

Fakta

Den danske mødebranche er en vigtig del af dansk turisme, dansk erhvervsliv og de danske vidensmiljøer. I Danmark omsætter mødebranchen hvert år for 20,8 mia. kr. og beskæftiger 37.900 årsværk.

De udenlandske mødedeltagere står for 17 procent af omsætningen, mens de danske står for 83 procent.

Kilde: Visitdenmark.dk

Del

Journalist

Kirsten Brandenborg

Andre artikler