Weekly News

Måske den bedste teambuilding i verden

Filmteambuilding er en anderledes form for teambuilding, der kombinerer arbejdet med virksomheder og organisationers værdier og produkter med kreative udfordringer og masser af sjov. Medarbejderne samarbejder i grupper om at lave deres egne reklamefilm om virksomheden eller organisationen, og arrangementet afsluttes med et awardshow, hvor alle filmene vises.

Mads Himmelstrup står i spidsen for filmteambuilding.dk, Danmarks største udbyder af filmteambuilding, og han er ikke i tvivl om, hvordan filmteambuilding skiller sig ud fra andre former for teambuilding.

– Jeg har arbejdet professionelt med næsten alle former for teambuilding, og jeg har aldrig oplevet noget, der i samme grad omfavner alle og gør det let at arbejde med faglige aspekter i teambuildingen. Med filmteambuilding kan man arbejde med virksomheden eller organisationens værdier, produkter, ydelser med mere og samtidig have det vanvittig sjovt, siger Mads Himmelstrup.

Testet af hverdagen

Kernen i filmteambuilding er produktionen af reklamefilm. Det er medarbejderne selv, der inden for et fastlagt tema bestemmer, hvad filmene skal handle om, og hvordan de skal laves. Har en virksomhed f.eks. vedtaget et nyt sæt af værdier, kan filmteambuilding være en konstruktiv måde at arbejde med dem på.

– Ofte er værdier noget, virksomhedsledelsen præsenterer for medarbejderne i skriftlig form eller på en power point. Det, vi gør, er at give medarbejderne mulighed for at udforske og forholde sig til værdierne. De skal gennem reklamefilmen fortælle, hvad værdierne betyder for dem. Ofte betyder ”kvalitet” eller ”høj service” ikke det samme for receptionisten, som det gør for produktionsmedarbejderen, men i og med, at de snakker om det, mens de skaber filmen, opnår de en større fælles forståelse af værdiernes betydning, siger Mads Himmelstrup.

– Værdier, DNA og leveregler er noget, der bliver udtænkt på ledelsesgangen, hvor det giver god mening. Men det er sjældent, det siver ned gennem organisationen. Man oplever tit fornemmelsen: ”Det er fint nok, men hvad betyder det for mig?”. Det er her, filmteambuilding kan gøre en forskel. Filmteambuilding kan gøre de faglige aspekter begribelige på en måde, selv den bedste præsentation har svært ved at konkurrere med, uddyber Mads Himmelstrup.

Se Danske Regioner lave filmteambuilding i filmen her:

The Oscar goes to

Forud for hvert event aftaler en projektleder fra filmteambuilding.dk med en kontaktperson fra virksomheden eller organisationen, hvordan dagen skal forløbe og temaet gribes an.

På dagen for eventet mødes medarbejderne med projektlederen fra filmteambulding.dk samt et antal filmklippere, der hjælper til i løbet af dagen og klipper filmene sammen, når optagelserne er færdige. Efter en kort opvarmning med sjove øvelser, der har til formål at få alle til at slappe af, får medarbejderne information og inspiration forud for deres arbejde med reklamefilmene.

Når medarbejderne er klædt på til opgaven, samles de i hver deres gruppe på omkring ti personer. Her skal de finde ud af, hvad deres reklamefilm skal handle om, og hvem der skal være skuespillere, instruktør, kameramand og så videre. Herefter tegnes billeder af handlingen til et storyboard, hvor også effekter, musik med mere indtænkes, inden medarbejderne går i gang med optagelserne til filmen.

Efter optagelserne taler den enkelte gruppe med en klipper om deres ønsker til filmen, og når filmene er færdigproducerede fremvises de ved et awardshow.

– Underholdningsværdien ved awardshowet er kæmpestor. Jeg har aldrig oplevet, at folk morer sig så meget. Det er helt fantastisk, når de ser sig selv og deres kolleger på det store lærred, siger Mads Himmelstrup.

Efter awardshowet får virksomheden eller organisationen alle filmene på et USB-stick og kan frit gøre med dem, hvad de vil.

Filmteambuilding.dk har afholdt events for virksomheder som Grundfos, Home, Lundbeck og Dong Energy, men også for offentlige organisationer som Danske Regioner og Statens Administration. Det enkelte event kan skaleres efter deltagerstørrelse. Filmteambuilding.dk har afholdt events fra ni til 650 deltagere.

Læs hvordan du kommer i gang med filmteambuilding her.


Del

Journalist

EMP

Andre artikler