Weekly News

Katia K. Østergaard, adm. direktør, HORESTA BUSINESS

Konferencer med interaktion

Mange konferencecentre har allerede øjnet de mærkbare gevinster ved at nytænke deres tilbud og services.

Efter nogle magre kriseår er virksomhederne atter begyndt at holde møder og konferencer ude af huset. Konferencekapaciteten er blevet udvidet, og mange danske hoteller og konferencecentre har positive forventninger til 2016.

Men! Vil man have større del i den positive udvikling og sorte tal på bundlinjen, ja, så er det om at agere på mange forskellige niveauer.

Den digitale, flermediale virkelighed har bidt sig fast. Smartphones og iPads bliver mere end nogensinde brugt som portaler af arrangørerne, der lægger programmer, præsentationer og afstemninger ind på skræddersyede apps, der giver deltagerne mulighed for dialog og interaktion.

Og brugen af de sociale medier vokser fortsat eksplosivt. Konferencearrangører bruger dem stærkt i deres markedsføring, og deltagerne bruger dem konstant til at opdatere og blogge fra konferencerne. Arrangørerne skal være klar over, at de er på konstant, og at såvel gode som dårlige konferenceoplevelser bliver kommunikeret ud. Med det samme!

Slut med faste pladser i en hestesko, ligesom talerstolen og den isolerede foredragsholder langt hen ad vejen må lade livet til fordel for paneldiskussioner, debatter og mobile veje til publikumsinddragelse.

Mange konferencecentre har allerede øjnet de mærkbare gevinster ved at nytænke deres tilbud og services. Lige fra de nyeste teknologiske muligheder, og frokostmenuer, der taler både til hovedet og maven baseret på råvarer med en god lokal fortælling. Eller ”brain food” i form af mad og snacks, der hjælper deltagerne med at tænke klart.

Men det er ikke nok at have styr på det digitale univers, maden, og det, der foregår inden døre. At bruge naturen og lokalområdet aktivt er en voksende trend i tiden. Med god grund. Her er højt til loftet med plads til refleksion og netværk – og der er ofte gode faciliteter til teambuilding, der kan rykke grænser og ryste folk sammen.

Hvad enten det sker ved tree climbing, cykle i skoven, fiske, eller hvad der nu ellers er mulighed for i lokalområdet.

Det er oplagt at tænke ind, når nu naturen ligger lige uden for døren, og et samarbejde med lokale producenter og leverandører samtidig skaber synergi og ny forretning for alle involverede.

Professionelt udstyr, miljøhensyn og service i top forventes som en kerneydelse og imponerer ikke i sig selv. Det er et must. Det handler om den unikke oplevelse af 360 graders tilstedeværelse og interaktion – inde som ude, virtuelt og i den virkelige verden.

Del

Journalist

Ekstern lederskribent

Andre artikler