Weekly News

Kom i gang med Kina

Glem alt om ”værkstedet for Vesten”. Kina kommer til at dominere alle grene af verdensmarkedet med sin voksende middelklasse og har allerede overhalet USA, som verdens største økonomi set i forhold til købekraft. Danske virksomheder har gode muligheder for at få del i den vækst, men de skal være klar til et marked, der bevæger sig hurtigt.

Danmarks eksportprofil passer perfekt til den udvikling.

Det lød som en invitation til hele verden, da Generalsekretær Xi Jinping lovede mere åbenhed i økonomien, under sin store tale til kommunistpartiets kongres i oktober i år. Men måske skal talen mere ses, som tilpasning til en virkelighed, hvor Kinas økonomi allerede fungerer som verdensøkonomiens lokomotiv. Hvis man spørger ekspert i kinesiske forhold ved CBS Ph.d. Nis Høyrup Christensen, tvivler han på, at det bliver det store paradigmeskifte.

– Man kan diskutere hvor dybdegående udmeldingen er. Der er ikke tale om noget stort opgør med statsstyringen, fortæller han, men tilføjer:

– Alligevel er der brancher, hvor der er og bliver lettere adgang. Der forhandles i øjeblikket også om bilaterale investeringsaftaler, så der vil nok blive givet nogle indrømmelser i forhold til EU og USA’s krav om bedre markedsadgang. Desuden sker der en løbende modning af markedet, fordi der er stort fokus på en mere regelbaseret tilgang. Det er en naturlig udvikling, der betyder, at det kinesiske marked på dette punkt, kommer til at ligne vores.

I forhold til 1990’ernes og 2000’ernes ”hype” omkring outsourcing, hvor store dele af Verdens industriproduktion blev flyttet til Kina – heriblandt tusindvis af danske arbejdspladser – peger Nis Høyrup Christensen på, at der er sket et skifte. I dag er det den kinesiske forbruger, som er i fokus.

– Virksomhederne har jo ikke pakket sammen igen. Nogle har valgt at flytte videre, men det er lykkedes Kina at fastholde de vestlige investeringer. Skiftet handler om, at det kinesiske marked og den kinesiske forbruger er blevet interessant, siger han og fortsætter:

– Markedsføringen retter sig nu mod Kina. En ny type virksomheder er dukket op heriblandt producenter af luksusvarer. Se et firma som Frederiksdal Vine, som begynder pludselig at sælge sin kirsebærvin i Kina. Det kommer ud af det blå, at virksomheder som plejer at sælge deres produkter på nærmarkederne pludselig får hul igennem i Kina.

Ifølge Nis Høyrup Christensen har Danmarks eksport af luksusvarer til Kina været stigende, eksempelvis har salget af mink været voldsomt, hvorimod danske underleverandørers eksport af klassiske nicheprodukter har været ramt af, at den kinesiske industriproduktion ikke har udvidet sin kapacitet i samme grad som tidligere. Den største vækst står den farmaceutiske industri imidlertid for.

En faktor som gør sig gældende er, at de kinesiske forbrugere er væsentligt mere ”mobile” end f.eks. danske. Handel er hurtigt flyttet til mobiltelefonen.

– Det er en udfordring, fordi de er foran os. Jeg har aldrig købt via min smartphone, men det gør kineserne hele tiden, og logistikken bag er baseret på en pivbillig transport via bude og kæmpemæssige postskabssystemer, som findes overalt i Kinas store millionbyer. Dét er tydeligt i Beijing, hvor gaderne er præget af budenes små varevogne, fortæller Nis Høyrup Christensen om tendensen, men understreger at der er masser af muligheder, hvis man kan knække koden.

– Danmarks eksportprofil passer perfekt til den udvikling. Kineserne efterspørger fødevarer og design af høj kvalitet og samtidig bliver de mere grønne. Vi har de produkter. Der hvor det halter, er håndteringen af det mentale spring, som det indebærer at gribe fat i Kina. Man skal ind i nye systemer og en helt anden forretningsforståelse. Men den strategiske satsning på Kina begynder at bære frugt. Der er udviklet en del ekspertise, og der er gode kræfter at trække på, også fra myndighederne, afslutter han. 

Del

Journalist

Frank Motzkus

Andre artikler