Weekly News

HR

Iværksætteren, den nye leder

Regeringen har sat iværksætteri på dagsordenen. Startups skal være vigtige drivkræfter i fremtidens samfundsøkonomi. En af virkelighedens iværksættere fortæller her om erfaringerne med udviklingen af sin virksomhed fra en til 200 medarbejdere. Hvad betyder teamet og hvordan tager man lederrollen på sig?

Jeg har ikke lyst til at stå i spidsen for 1.000 medarbejdere, hvoraf de 900 kun ser frem til fyraften.

Mads Andreas Olesen modtog iværksætter­prisen i 2016 for sin succes med de virksomheder, han har grundlagt. I en alder af 25 år står han i dag i spidsen for en klynge af virksomheder, der tilsammen har ansat 200 medarbejdere og genererer et trecifret millionbeløb i omsætning. Virksomhederne omfatter salgsbureauet Call­force og energiselskabet Blue Energy. Blue Energy blev tidligere i år solgt til den engelske investeringsfond New Nordic Advisors. Resultater, der er opnået inden for fem år, siden han startede sit første konsulentfirma i 2013.

– Dengang var jeg 21 og havde lige sagt op fra et job. Jeg havde ikke noget nyt ved hånden, og startede nogle småprojekter op. Jeg var ikke for fin til noget – finanskrisen kunne stadig mærkes – og det blev til et enmandsfirma, hvor jeg solgte konsulentydelser inden for salg. Det er dog svært at vokse, når man kun har sig selv at sælge, fortæller Mads Andreas Olesen om begyndelsen:

– Sammen med en skolekammerat startede vi det salgsbureau, som i dag er blevet til Callforce. Vi fokuserede på tech og software, og det gik fra begyndelsen ret hurtigt.

Mads Andreas Olesen havde en ungdomsuddannelse fra gymnasiet at bygge på. Resten er ifølge ham selv ambitioner og skabertrang. Læringskurven har været stejl hele vejen.

– Når man er alene, så har man nogle intuitive ting, som virker for én selv. Efter vi begyndte at vokse, gjaldt det om at formidle dem videre gennem mellemledere til medarbejderne. Jeg har ikke nogen videregående uddannelse så det kan være abstrakt for mig at formulere værdier og tankesæt, forklarer han og uddyber:

– I starten havde jeg ingen midler og var nødt til at ansætte min første medarbejder på ren provision. Valutaen man kan tilbyde som iværksætter er som regel visioner og drømme. Dem skal den ansatte abonnere på, og der skal være et match. Det har jeg skullet lære. Den første jeg ansatte – kan jeg tilføje – holdt kun i 12 timer.

At være iværksætter har for Mads Andreas Olsen aldrig været drevet af at gøre tingene alene. Callforce og Blue Energy ledes da også sammen med de to medejere Allan Flindt og Christopher Olesen. Han siger selv, at han har klaret sig bedst i et team.

– Der er ikke nogen, der er Supermand. De fleste lykkes bedst sammen med andre, men man oplever også et stort ansvar. I slutningen af måneden kan det opleves som et stort pres, fortæller Mads Andreas Olesen om rollen som arbejdsgiver.

Salg har altid været omdrejningspunktet i Mads Andreas Olesens virksomheder. Det er de specielle jobs, hvor passion og energi er væsentlige parametre. Rekrutteringen til dem har været en særlig udfordring for ham.

– Vi ansætter rigtig mange unge mennesker, men de er svære at læse. Og som ung kender man dårligt sig selv. Derfor ser vi heller ikke meget på CV’et. I stedet rekrutterer vi uortodokst og stiller mange spørgsmål, som ikke har så meget med jobbet at gøre. Mange er trænede i jobsamtaler, og derfor kan de uortodokse spørgsmål vælte ansøgeren lidt ud af kurs. På dén måde åbner de mere op for viden og personlighed. Passionen i jobbet er vigtig så jeg ser efter ”nerve” hos dem vi ansætter, fortæller Mads Andreas Olesen.

Efter salget af Blue Energy fortsætter Mads Andreas Olesen som kommerciel direktør i virksomheden. Men han har gjort sig tanker om, hvordan fremtidens arbejdsmarked udvikler sig, og hvordan hans nuværende og fremtidige virksomheder kommer til at passe ind her. Han har svært ved at se en fremtid med en klassisk koncernstruktur uden et strejf af nytænkning i organisationens ramme og struktur.

– Jeg har ikke lyst til at stå i spidsen for 1.000 medarbejdere, hvoraf de 900 kun ser frem til fyraften. Jeg skal heller ikke sidde på mit eget kontor, men foretrækker at være sammen med mit team. Forleden opdagede vi en fejl i koden i vores software og jeg sad sammen med 13 af mine medarbejdere og knoklede en hel weekend for at få det til at virke. Den energi er svær at finde i store organisationer, forklarer Mads Andreas Olesen. Ifølge ham tilhører fremtiden mere fleksible organisationer:

– Vi er en del af en større koncern nu inden for New Nordic Advisors, så hvorfor ikke deles om funktionerne indbyrdes i de forskellige virksomheder, således at vores medarbejdere bruger tiden på det, de er bedst til hele tiden, i stedet for kun noget af tiden i én virksomhed. Fremtidens arbejdsplads bør omfavne sådanne modeller, for det får passionen frem i personalet, afslutter han. 

Fakta

Mads Andreas Olsen er født i 1992. I 2013 startede han sin egen konsulentvirksomhed. Det er siden blevet til salgsbureauet Callforce og energiselskabet Blue Energy, som formidler el gennem et flatratekoncept. Denne virksomhed blev i år solgt til den londonbaserede investeringsfond New Nordic Advisors. Som kommerciel direktør i Blue Energy er han energibranchens yngste direktør. I 2016 kom han på Berlingskes Talent100-liste og kåret som Årets Unge Håb af IVÆKST.

Del

Journalist

Frank Motzkus

Andre artikler