Weekly News

IT hører til på ledelsesniveau

Mange virksomheder ser digitaliseringen som den største udfordring i de kommende år, men mange føler sig ikke parate. Det handler om at komme med nu, inden konkurrenterne overhaler.

I dag har virksomhederne brug for hybride cloudløsninger, der indeholder elementer fra både private og public clouds.

Der er kommet en helt ny dagsorden for mange af de traditionelle virksomheder, som bliver disrupted af de små nystartede. Tag bare Uber, der aldrig har ejet en bil, men konkurrerer med de etablerede taxiselskaber, eller Airbnb, der uden at eje et værelse, giver kamp til stregen til store hæderkronede hotelkæder. Begge er de eksempler på succesfulde virksomheder, der forstår at udnytte den digitale dagsorden maksimalt. Markedet har ændret sig markant, og kigger man blot fem-ti år tilbage, var det en helt anden dagsorden, hvor digitaliseringen stadig var spæd.

I dag buldrer digitaliseringen afsted. De traditionelle industrielle barrierer brydes ned, forretningsmodeller, produkter og services nytænkes. Det handler om at kunne rumme både den gamle kerneforretning og fremtidens krav om digitalisering i en verden, hvor de traditionelle forretningsmodeller ikke længere skaber værdi.

De teknologiske IT-platforme bliver pludselig helt centrale for virksomhedens succes. Der ligger nemlig en guldgrube af viden i at kende sine kunder og kunne høste og analysere data.

IT bliver for vigtig til, at man bare kan overlade det til IT-eksperterne. Nu er der behov for at tænke IT op på ledelsesniveau, hvor det skal indgå i strategien.

– I dag har virksomhederne brug for hybride cloudløsninger, der indeholder elementer fra både private og public clouds. De hybride cloudløsninger er skræddersyede til den enkelte virksomheds behov for at sikre, at alle led i kæden nås sikkert, hurtigt og effektivt, forklarer Carsten Regner Nielsen, der er Managing Director hos Hewlett Packard Enterprise.

Også hos IBM understøtter de på samme måde som hos Hewlett Packard Enterprise behovet for at levere cloud-løsninger, der reducerer omkostningerne for kunderne. Det gælder både, når det kommer til selve IT-løsningen og ved markant at forbedre effektiviteten i kommunikationen mellem kunderne og brugerne.

De virksomheder, som står stærkt i digitaliseringen, formår netop at tænke kundernes stemme ind i virksomhederne. De inddrager den viden i udviklingen af produkterne, der bliver stadig mere og mere individuelle – samtidig med, at kunden forventer hurtig levering af komplekse produkter i simple indpakninger.

– Vi oplever, at virksomhederne har et stigende behov for at kunne behandle data lokalt, hvor de bliver skabt. Et eksempel er i førerløse biler, hvor data nu bliver analyseret på stedet for at sikre den hurtigste responstid, forklarer Carsten Regner Nielsen og uddyber:

– På den måde kan man meget hurtigt sortere i informationerne, og trække det vigtigste ud. Det er jo yderst relevant, hvis bilen pludselig skal bremse.

Digitaliseringen betyder også forretningsmodeller, hvor virksomheder samarbejder på helt nye tænkende måder.

– Vi så f.eks., hvordan den danske fitnessapp Endomondo blev købt af den amerikanske sportstøjsproducent Under Armour, som betalte 575 mio. kr. Sportstøjsproducenten kunne netop se værdien i alle de data fra brugerne. Data, der kan bruges til at fortælle noget om brugernes adfærd, tendenser og ønsker her og nu, fortæller Carsten Regner Nielsen.

Tidligere konkurrenter begynder også at samarbejde. Tag f.eks. Nordjyske Trafikselskab, der samarbejder med GoMore. I bestræbelserne på at få kunderne helt hjem, har virksomhederne skabt teknologiske løsninger, der er fuldt integreret på en fælles platform.

Hos Sisco anbefaler de virksomhederne at bruge IT til at transformere forretningsgangene. Deres analyser viser, at man ved at bruge IT intelligent kan forbedre markedsandelene med op til 41 procent; få kunderne til at bruge op til 30 procent mere samt styrke de ansattes trivsel og arbejdsmoral med op til 37 procent. 

Fakta

I februar 2016 blev Danmark bl.a. kåret som det mest avancerede digitale land i EU. EU-Kommissionen vurderer dog samtidigt, at Danmark er et af de lande, der sakker bagud i forhold til gennemsnittet, mens andre lande rykker sig hurtigere. Kilde: www.di.dk

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler