Weekly News

Mogens Elsberg, CEO for lønadministrationsfirmaet Bluegarden. DIGITALISERING

IT er blevet en game changer

Engang blev it set som en omkostning. Nu kan digitale teknologier være den faktor, som adskiller en virksomhed fra konkurrenterne, mener Mogens Elsberg.

Fællesnævneren for al den nye teknologi er, at den giver mulighed for, at man kan komme tættere på sine kunder.

Aldrig har digitale teknologier udviklet sig så eksplosivt som nu. Banebrydende opfindelser som talegenkendelse, wearables, big data og internet of things kommer med kortere og kortere intervaller. Mange erhvervsledere spørger sig selv, hvordan virksomheder kan drage fordel af de nye muligheder og lige så vigtigt, hvordan man som organisation omstiller sig til den nye teknologiske epoke?

– De virksomheder, som bliver succesfulde i den kommende tid, er de virksomheder, der indser, at it og teknologi er en del af deres muligheder for at differentiere sig forretningsmæssigt, siger Mogens Elsberg.

Bag sig har han en lang karriere i it-verdenen, bl.a. med flere topposter i IBM og Microsoft. Han har været adm. direktør for GN Netcom og startet egen virksomhed inden for e-commerce payment services og med succes solgt den til en udenlandsk bank.

Senest har Elsberg været direktør for e-conomic, indtil virksomheden blev solgt i en milliardhandel i 2015.

Grundlæggende mener Mogens Elsberg, at der findes to typer af teknologi. Traditionelle teknologier, som gør, at en virksomhed kan køre rundt, f.eks. finans- og lagersystemer. Det nye er differentierende teknologier, med hvilke virksomheder kan adskille sig fra konkurrenterne.

Her nævner han blandt andet sociale medier, big data, business intelligence og internet of things. Internet of things handler om, at fysiske produkter i stigende grad kobles til internettet.

– Fællesnævneren for al den nye teknologi er, at den giver mulighed for, at man kan komme tættere på sine kunder og nemmere kan samarbejde og kommunikere med dem. Jeg har i mange år talt om, hvor vigtigt det er, at it bliver integreret med forretningen. At teknologi ikke er noget, som er ude på sidelinjen. Nu føler jeg for første gang, at det er ved at ske, siger han.

Mogens Elsberg er en del af et eksternt advisory board på tre personer, som rådgiver Danske Bank om bl.a. MobilePay. Udviklerne begyndte at arbejde med ideen som ”sandkassearbejde,” fortæller Elsberg, hvor de fik lov at eksperimentere for et fastsat budget.

Da ledelsen så, at det kunne blive en succes, adskilte man gruppen af udviklere fysisk fra resten af it-afdelingen og tillod dem en anden måde at arbejde på og en anden måde at gå klædt på, end man traditionelt opererer med i en bank.

Det viste sig at være et klogt valg. I september havde MobilePay 2,3 millioner aktive brugere og overførsler for mere end to milliarder kroner. Selvom MobilePay er blevet en etableret teknologi, holder man fortsat afdelingerne adskilt.

– Det skal virksomhederne lære: At her er noget, hvor man tillader en anden form for budget. En anden form for kultur, og også at man fejler. Vi har alle sammen hørt det her med, at man skal fejle hurtigt, og så skal man rette op. Det tror jeg på er rigtigt, siger Elsberg og fortsætter:

– Det, der differentierede Danske Bank, var MobilePay. Det var ikke det faktum, at de havde fået en ny faktureringsløsning eller en ny måde at håndtere en eller anden bankforretning på. Det var MobilePay, som gav dem et image lige pludselig.

Den digitale udvikling stiller nye krav til ledere. Dels i forhold til at spotte, hvilke former for it som bliver trendsættende, dels i forhold til at ansætte innovative medarbejdere, som kan udvikle og teste:

– Den næsten største egenskab hos en leder bliver at være i stand til at få ansat folk, som kan teste de her ting af. For det er ikke den traditionelle medarbejder, som vi har set tidligere. Det er yngre folk: Teknologer, som ikke går klædt, som folk normalt gør i en bank, i et forsikringsselskab eller i en produktionsvirksomhed.

For at følge med i udviklingen bør virksomheder være tæt på iværksættermiljøet. Et andet råd, siger Elsberg, er at lave start up-projekter inden i ens virksomhed. På den måde kan man skabe et sted, hvor der er plads til at fejle og eksperimentere.

– Det er klart, at der er mange medarbejdere, som gerne vil være en del af de projekter, for det er sjovt at være i en sandkasse og lege. Men så kan man lave rotationsordninger og sige: ”Nu får du et halvt år i sandkassen.” Det kan ligefrem være en motivationsfaktor for de medarbejdere, som har evnerne.

Ligesom der kan være et stort potentiale i de nye teknologier, er der også faldgruber:

– Det værste er at gå for tidligt ud med en ny teknologi. Det har vi set en masse eksempler på; at nogle virksomheder egentlig har haft den rigtige teknologi, men de er kommet fem år for tidligt. Timingen af, hvornår det er rigtigt at gå ud med en ny teknologi, bliver helt afgørende, siger Mogens Elsberg.

Fakta

Siden november 2015 har Mogens Elsberg haft posten som CEO for lønadministrationsfirmaet Bluegarden.

Mogens Elsberg har en lang karriere bag sig med topposter i flere store IT-virksomheder. Han har en bachelor i marketing og en kandidatgrad i ingeniørvidenskab.

Del

Journalist

Daniel Hedelund

Andre artikler