Weekly News

Hotellet skal gøre dagen bedre

Forretningsrejsende prioriterer beliggenhed, arbejdsmuligheder og nemhed, når de vælger hotel, siger direktør for Radisson Blu Royal, Brian Gleeson.

Den forretningsrejsende ønsker et problemfrit ophold.

Forretningsrejsende har andre ønsker til hoteller end ferieturister, og det er hotellerne opmærksomme på. Det fortæller direktør for Radisson Blu Royal, Brian Gleeson, som peger på, at især tre ting skiller sig ud, når forretningsrejsende vælger hotel.

– Beliggenhed er altid nummer et. Det har ikke ændret sig gennem tiden, og jeg tror ikke, det kommer til at ændre sig. Beliggenhed er en nøgleprioritet for forretningsrejsende. De skal være i stand til at komme derhen, hvor de skal, hurtigt. Sådan fungerer forretning, og derfor er strategisk placering topprioriteten for forretningsrejsende, siger han.

– Nummer to er muligheden for at arbejde på hotellet. Det, at have tilgængelige business-services på hotellet, alt fra Wi-Fi til superlet ind- og udcheckning, er afgørende for forretningsrejsende. Folk arbejder mere og mere på hoteller, fra deres værelser, fra restauranterne, fra barerne, så hotellet skal have business-services og højhastighedsinternet. Det skal være tilgængeligt, det skal være hurtigt, det skal være sikkert, og det skal være problemfrit, for den forretningsrejsende har brug for at arbejde hurtigt, uddyber Brian Gleeson.

– En tredje ting, forretningsrejsende leder efter, er nemhed. Du har ikke lyst til at stå i kø i timevis. Du har lyst til at have et bredt udvalg af services, som udføres hurtigt og med personlighed og venlighed. Den forretningsrejsende ønsker et problemfrit ophold, så han eller hun kan koncentrere sig om det arbejde, han eller hun er taget afsted for at udføre, tilføjer hoteldirektøren.

Fra hotellets perspektiv er opgaven at sørge for, at den forretningsrejsende får en god dag. Han eller hun skal forlade hotellet frisk og klar til at løse de opgaver, han eller hun er på forretningsrejse for at håndtere, pointerer Brian Gleeson.

– Når forretningsrejsende kommer til hotellet, har de et formål. At deltage i et møde, en konference eller på anden måde udføre deres arbejde. Vores rolle som hotel er at understøtte dem, så de er klar til det. Det gør vi ved at sikre, at de har et problemfrit, komfortabelt, friskt ophold, som gør dem klar til den arbejdsdag, der ligger foran dem, siger han.

– Jeg siger altid, at vores opgave i hotelbranchen er at løfte den menneskelige tilstand. Selv, hvis det kun er for et par timer, er vores opgave at gøre livet bedre for folk, så de kan leve deres liv på en positiv måde. Hotellets opgave er at understøtte det. At sørge for, at folk har alt, hvad de behøver, for at kunne gå ud i verden og være effektive. Det er vores opgave at gøre det på den rigtige måde hver eneste gang, tilføjer Brian Gleeson.

Direktøren for Radisson Blu Royal medgiver afslutningsvis, at luksus også spiller en rolle for forretningsrejsende.

– Det er vigtigt. Folk er mere og mere opmærksomme på det. Lad mig give dig et eksempel: Der er kæmpe forskel på at afslutte sit bad med et håndklæde af ægyptisk bomuld på 600 g og et tilsvarende håndklæde på 300 g. Det er en anden sanseoplevelse. En anden følelse, siger Brian Gleeson.

Det er ikke kun Radisson Blu Royal, der har opmærksomhed på forretningsrejsende. Hos Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestaden har man fokus på at give de arbejdende gæster den bedst mulige start på dagen med baristakaffe og bæredygtighed på menuen. Og på Scandic, der har hoteller i 14 danske byer, tilbydes forretningsrejsende bl.a. gratis Wi-Fi, moderne fitnessrum og adgang til mødelokaler.

Fakta

Irske Brian Gleeson har tidligere været hoteldirektør for tre hotellet i Stavanger, Norge, og er uddannet i Hotel & Catering Management på Griffith College i Dublin og The American Hotel & Lodging Association i Washington. Han blev i 2014 kåret som »Best Hotelier« ved MKG Worldwide Hospitality Awards.

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler