Weekly News

Hop med på vognen før det er for sent

Digitalisering har transformeret vores kommunikationsformer. Vi er i dag på nettet 24-7. Vores mobiltelefon – som vi taler stadig mindre i – er egentlig en samling af adgangspunkter til f.eks. kommunen, børnenes skole, banken, indkøb, planlægning af ferier, vores sundhed osv. Men nu får mobil­telefonen også adgang til køleskabet, ovnen, cyklen og bilen. Så hvis man bliver i tvivl om, hvor cyklen er parkeret, vil man kunne finde den via mobilen. Ovnens temperatur vil man kunne tjekke fra sofaen, samtidig med at man også lige tjekker om vaskemaskinen er færdig. Og din næste bil skal selvfølgelig være med SIMkort.

Det er en gylden mulighed for danske små og mellemstore virksomheder at tage fat på IoT i 2018.

De fleste ting vi omgiver os med er endnu ikke digitaliseret. Den næste store digitaliseringsbølge vil transformere tingene omkring os, og det kaldes tingenes internet eller Internet of Things forkortet IoT.

De fleste produkter kan komme på nettet ved at indbygge sensorer og en trådløs sender, der kan sende data til internettet, og indbygningen skal ske i produktionsfasen for at være rentabelt.

Det er en gylden mulighed for danske små og mellemstore virksomheder (SMV’ere) at tage fat på IoT i 2018. Mange store virksomheder står nemlig tøvende, da det tager lang tid for dem at udvikle nye produkter og omstille deres produktion, og det kan de danske SMV’ere udnytte. De er teknisk dygtige, har korte udviklingstider, og de er ofte ledet af ejerne, og det betyder, at der ikke er langt fra tanke til handling.

Der findes allerede internationale IoT-standarder, så det er ikke en undskyldning for ikke at komme i gang. SigFox er et godt eksempel på en trådløs kommunikationsstandard, der nu findes i 42 lande og er fuldt udbygget i Danmark. SigFox åbner for nye markeder for produkter, hvor det tidligere har været for omkostningstungt at lave lokale tilpasninger eller det har været uden for den eksisterende salgsorganisations rækkevidde. Og hvorfor ikke sælge produktet på Amazon, der efterhånden har godt fat i mange europæiske markeder?

Med IoT kan man etablere kontakt med et produkt i brug. Man kan følge dets anvendelse. Hvor ofte bliver det brugt? Hvordan bliver det brugt? Noget som man som producent ikke har haft mulighed for tidligere. Dette giver også mulighed for at tilpasse produktet med en firmware-opdatering, eller at tage kontakt med forbrugeren, hvis produktet anvendes uhensigtsmæssigt eller ikke anvendes overhovedet.

IoT giver mulighed for at transformere produktet til en service. Altså til at sælge, hvad produktet kan og ikke, hvad det er. De fleste ønsker jo ikke at eje en boremaskine, de vil bare gerne have huller i væggen. På grund af faldende profitmarginer på produkter er services ofte en mere profitabel forretning.

Ofte vil et enkelt produkt alene ikke kunne udfylde et behov for en kunde. Det er derfor afgørende, at producenterne åbner for dataadgang til sine produkter, så andre kan tænke produktet ind i andre services. På den måde udfylder produkterne tilsammen et behov.

Danske virksomheder har en enestående mulighed for nu at komme i front på den næste store digitaliseringsbølge ”IoT”, men hvis opgaven med Internet of Things ikke tages op nu, bliver muligheden hurtigt til en udfordring. Alle produkter skal på nettet, så hvis man tøver, kan det koste virksomhedens overlevelse. Tænk bare på de virksomheder, der ikke helt formåede at se digitaliseringens muligheder – f.eks. Nokia, B&O og Fona.

Del

Journalist

Jan Damsgaard, Professor ved Copenhagen Business School og Medlem af Disruptionrådet & ATV Digital Vismand

Andre artikler