Weekly News

Deborah Sherry, General Manager og Chief Commercial Offi­cer i GE Digital Europe. DIGITALISERING

GE fører an i den digitale industrielle rejse

Industrigiganten General Electric satser stort på software og analytics for at bringe en omfattende digital transformation til sig selv og verden. Virksomheden indsamler og analyserer data fra milliarder af anlæg og maskiner for hele tiden at optimere driften og forretningen for sig selv og sine kunder.

Vi er stadig på vej gennem transformationen, men vi er foran mange andre virksomheder og industrier.

Digital tilpasningsevne er ikke en egenskab forbeholdt millennials og nye tech start-ups, der er født ind i den digitale økonomi. General Electric (GE) har gennemført en digital transformation uden sidestykke.

Det 124-årige multinationale konglomerat, der havde den elektriske glødelampes opfinder Thomas Edison blandt sine stiftere, er den eneste tilbageværende virksomhed fra det oprindelige Dow Jones industri-indeks, der blev oprettet i 1896.

Konstant fokus på innovation og forandring har ført GE gennem verdenskrige og paradigmeskift i produktionsformer i de mange forskellige brancher, GE er aktiv i, men den digitale transformation af virksomheden gennemført i de senere år overgår alt, fordi den er altomfattende og grundlæggende har forandret GE’s karakter som virksomhed, forklarer Deborah Sherry, Chief Commercial Officer for Europe i GE Digital, der er omdrejningspunktet for hele den digitale transformation af GE.

– GE ønskede at se på, hvordan vi kan forandre virksomheden og forretningen endnu hurtigere ved at omfavne data og det digitale på større og mere komplekse platforme. GE har ikke lagt sin industrielle arv bag sig, men har inkorporeret det digitale i alle henseender, og samtidig er der kommet mange nye medarbejdere, der som jeg selv har lang erfaring i transformation gennem udvikling af ny teknologi og ny software, der ikke kun har fokus på forbedring af produkter, men også på forbedring af selve den måde, virksomheden arbejder på. Vi er stadig på vej gennem transformationen, men vi er foran mange andre virksomheder og industrier, siger Deborah Sherry, der tidligere har arbejdet for Google.

GE Digital leverer digital transformation til både GE og sine egne kunder. Nøglen til GE’s egen transformation ligger i GE selv gennem udnyttelse af de milliarder af data, GE producerer og nu monitorerer og analyserer bl.a. med det mål at eliminere nedetiden for de systemer, der på den ene eller anden måde betjener GE’s kunder eller GE’s partneres kunder.

– Det handler ikke kun om at hjælpe kunden med at fremstille en turbine, men også om at indsamle data fra enhver turbine, kunden har, og forbedre enhver turbines performance. GE har altid haft services og dybe relationer i vores partnerskaber, men nu kan vi hjælpe vores kunder med at analysere deres forretninger på et dybere niveau, og det tilfører partnerskaberne en helt ny og endnu dybere strategisk dimension, siger Deborah Sherry.

Et aktuelt eksempel er det nye partnerskab indgået mellem GE og den schweiziske producent af elevatorer og rulletrapper, Schindler.

Formålet med den strategiske alliance mellem Schindler og GE er at udnytte det industrielle internet, Internet of Things, endnu bedre og skabe nye løsninger inden for elevatorer, rulletrapper og intelligente bygninger med anvendelse af GE’s ekspertise i industrielle og digitale analyser, ikke mindst i form af den revolutionerende cloudbaserede platform GE Predix, der forbinder industrielle enheder, indsamler og analyserer data og leverer ny viden i realtid for konstant at optimere industrielle infrastrukturer og operationer.

– Med vores hjælp kan vores partnere monitorere de data, de producerer og overvåge, hvad der sker med deres udstyr. Vi kan hjælpe dem med at forudsige, hvornår deres udstyr eller anlæg skal serviceres eller udskiftes, siger Deborah Sherry.

– Tidligere var GE udgjort af forskellige industrier på vertikale markeder, hvor man arbejdede på sin egen branche-specifikke software. I dag er hele GE fokuseret på virkelig at forbedre forretningen gennem udnyttelse af de digitale muligheder, og hvis du virkelig omfavner cloudbaserede platforme og til fulde udnytter data, kan du opnå en forbedring på 20 procent. Og vores job i GE Digital er at udvikle alle slags software, der kan hjælpe en virksomhed med at transformere sig og forbedre produktiviteten, siger Deborah Sherry.

Det er ikke tilfældigt, at GE’s nye strategiske alliancer med partnere og kunder kan minde om den måde, tech-giganter uden industriel arv i bagagen udvikler sine nye produkter på.

– En af gevinsterne ved at forankre teknologi og tænke og handle som tech-virksomheder, der sender beta-versioner af nye produkter på markedet, er, at du knytter dine kunder og partnere tættere til dig. Sammen bevæger man sig hurtigere for konstant at bygge mere funktionalitet i forhold til, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Det er en vigtig del af transformationsprocessen i GE, siger Deborah Sherry.

Fakta

Deborah Sherry. General Manager og Chief Commercial Officer i GE Digital Europe. Tidl. ledende stillinger i bl.a. Google, Orange UK, Samsung og Citibank. Uddannelse: MA Law, University of Oxford, MBA, London Business School.

Del

Journalist

Peter Klar

Andre artikler