Weekly News

Fra prototyping til produktion

Addifab blev i oktober kåret som samlet vinder af vækstprojektet Scale-Up Denmark. Virksomheden vandt for sin nytænkning inden for 3D-print.

Vi flytter 3D-printeren fra at være en prototypemaskine til at være et stykke produktionsudstyr.

Ti finalister fra ti elitetræningscentre var i oktober samlet på Axelborg i København til finalen i vækstprojektet Scale-Up Denmark, og da vinderen skulle kåres, var det Addifabs CEO, Lasse G. Staal, der blev kaldt på scenen. Prisen fik Addifab for deres innovative tilgang til 3D-print, som fokuserer på at gøre 3D-print til en integreret del af produktions-processen.

– Vi flytter 3D-printeren fra at være en prototypemaskine til at være et stykke produktionsudstyr. Hvis du vil spille på de vilkår, der gælder i industrien, skal du kunne producere præcist, repeterbart og i en tilstrækkelig hastighed, og det er det, der er vores fokusområde, siger Lasse G. Staal.

– Vi har bygget en 3D-printer-platform, som har nemt ved at snakke sammen med andet produktionsudstyr, både på hardwaresiden og softwaresiden, tilføjer han.

Integrationen med det øvrige produktionsudstyr var en af årsagerne til, at Addifab kom i betragtning til prisen og i sidste ende vandt den. Det fortæller Poul Søjberg, Partner, Business Development hos en af Addifabs sparringspartnere i Scale-Up Denmark-forløbet.

– Hos Addifab ligger der en digital læringssløjfe i produktionslinjen, som vi i forbindelse med Industri 4.0 går op i. Altså at man kan bruge data i produktionen, både til at optimere sin egen produktion, men også til at levere data til optimering på tværs af værdikæder, siger Poul Søjberg.

Den erfarne industrimand fortæller, at Addifab i forløbet var meget lyttende og undervejs udviklede sig på flere områder.

– Lasse er en spændende person at arbejde sammen med. Han er dygtig, og det er resten af teamet, Jon og Peter, også. Lasse tænker meget strategisk, og så har han virkelig det, jeg vil kalde positiv ild bagi. Det, der er spændende ved sådan en person, som virkelig er selvdrevet og driver sig selv med en meget høj kadence, det er, at han faktisk stadigvæk er ”coachable”. Han lytter og hører efter. Han tager input ind, så han bliver klogere, forklarer Poul Søjberg.

Den største udfordring for Addifabs udvikling er investeringer, påpeger Poul Søjberg. Virksomheden har kompetente mennesker ved roret og et konkurrencedygtigt produkt at tilbyde. Opgaven består derfor først og fremmest i at tiltrække så meget kapital, at Addifab kan udvikle sig i det rette tempo.

– De konkurrerer med virksomheder, som har et rammebetingelsesmiljø, som skaffer penge med noget større faktorer, end vi traditionelt er vant til i Danmark. Men jeg tror på, at de har en kant, som vil gøre dem til en spiller på både det europæiske og det globale marked, afslutter Poul Søjberg.

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler