Weekly News

Forandringer i forsikringsbranchen

Ændret kundeadfærd, nye teknologier og forretningsmodeller er nogle af de udfordringer forsikringsbranchen står i. Hos Sønderjysk Forsikring G/S har de taget kampen op og digitaliserer.

Kunderne vil gerne væk fra papirformaterne og over i det elektroniske univers.

Forsikringsselskabernes hjemmesider er i mange tilfælde blevet kundernes foretrukne forsikringspartner. Den moderne forsikringskunde forventer, at det er lige så let at købe en forsikring online, som det er at købe alt muligt andet på nettet.

Kunderne vil gerne bruge funktionerne online til at udregne og bestille forsikringer. Er uheldet ude, og man skal anmelde en skade, foregår det naturligvis også online. PwC lavede en analyse, der bl.a. viste, at syv ud af ti forbrugere gerne ville kunne downloade en app fra deres forsikringsudbyder.

Det medfører et nyt elektronisk forsikringsunivers, hvor funktionerne på hjemmesiden skal være enkle; det skal være nemt at uploade billeder af skaden via mobiltelefonen og følge med i skadebehandlingen med samme lethed, som at følge en pakke med track and trace. Det stiller krav til den digitale platform, og alle de nye facetter kunderne ønsker. Hos Sønderjysk Forsikring G/S arbejdes der med at implementere en ny strategiplan, der løber frem til 2020, og hvor vækst og digitalisering er den røde tråd.

– Vi kan mærke, at der blæser nye vinde i branchen. Kunderne vil gerne væk fra papirformaterne og over i det elektroniske univers, og vi har nok været en smule bagud i branchen. Men nu kigger vi fremad og er ved at etablere en digital platform, som skal tage Sønderjysk Forsikring G/S ind i fremtiden og styrke vores vækststrategi, fortæller Frank Abel, der er adm. direktør hos Sønderjysk Forsikring G/S, der har leveret forsikringer til kunderne gennem de sidste 160 år.

I disse år mærker Sønderjysk Forsikring G/S en markant vækst, og det er ikke længere kun sønderjyderne, der viser interesse for at købe forsikringer hos selskabet, men også danskere fra andre landsdele.

Når det nye system er indfaset, siger forsikringsselskabet farvel til en stor del af den manuelle administration, men uden medarbejderne behøver at frygte en fyreseddel, eller kunderne behøver frygte ringere service – tværtimod.

– Når vi har digitaliseret alle processerne, får vi netop frigivet administrative medarbejdere, der i stedet kan fokusere på mere interessante opgaver som kundeservice, forklarer Frank Abel og uddyber:

– At vi bliver digitaliseret betyder på ingen måde, at kunderne ikke længere kan kontakte os. Kunderne kan altid ringe til os eller møde os i en af vores filialer – Sønderjysk Forsikring G/S er der, hvor kunderne er.

For kunderne kommer digitaliseringen bl.a. til at betyde, at de nu får adgang til endnu flere services online, ekspeditionen kommer til at foregå hurtigere, og der bliver langt færre papirer.

Den nye teknologiske platform sikrer også en større fleksibilitet i produkterne hos Sønderjysk Forsikring G/S, som i højere grad kan tilpasses kunderne, fordi en stribe services kan bygges ovenpå og kombineres på nye måder. Flere funktioner kan automatiseres, så kunderne har adgang til forsikringsselskabet døgnet rundt.

Undersøgelsen fra PwC viste også, at syv ud af ti forbrugere er indstillet på at koble en sensor på deres hjem eller bil, hvis det betyder, at de får en lavere forsikringspræmie. I fremtiden vil forsikringsbranchen i langt højere grad blive mødt af krav og forventninger fra kunderne om individuelle forsikringer, og præcist når man har brug for dem i livet. Det er en anden udfordring, som den teknologiske platform kan være med til at imødekomme.

Fakta

Mens banksektoren har været hurtigere til at omfavne fintech, har der i forsikringsbranchen været noget mere stille om det, der betegnes som insurtech. Men der er ved at ske noget – også i Danmark.

Kilde: finanswatch.dk

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler