Weekly News

Flere er forkert forsikret

Knap en tredjedel af danskerne er forkert forsikret. Ekspert anbefaler, at man ajourfører sine forsikringer hvert tredje år og forlanger at få besøg af en assurandør.

Mange glemmer eksempelvis at tegne en ekstra ulykkesforsikring, når familien forøges.

Omkring 30 procent af danskerne er enten over- eller underforsikret, når det kommer til private ordninger som f.eks. hus-, indbo- og rejseforsikringer. Det vurderer Anders Valdemar Juhl, der er assurandør og pensionsmægler, og som driver rådgivningsvirksomheden Uvildigraad.dk ApS. Herfra ser han talrige danskere brænde fingrene, når skaden er sket.

– Det handler typisk om, at man ikke får ajourført sine forsikringer i tide. Mange glemmer eksempelvis at tegne en ekstra ulykkesforsikring, når familien forøges, eller man er ikke opmærksom på, at der efter seneste stormflod er kommet nye bestemmelser om opbevaring af indbo i kælderen. Dertil kommer, at rigtig mange ikke får opdateret deres forsikringssum i takt med, at de anskaffer flere ting. Dermed er man i realiteten underforsikret, og kan få et stort økonomisk smæk, hvis uheldet er ude.

I den modsatte grøft finder vi dem, der er overforsikrede, og dem er der faktisk endnu flere af, siger Anders Valdemar Juhl.

– Når vi skal ud at rejse tegner mange af os en rejseforsikring, selvom der ofte er en forsikring tilknyttet vores kreditkort. På den måde betaler vi for det samme flere steder, og kaster i realiteten pengene ud af vinduet. På samme måde siger mange af os ja tak til en forsikring, når vi køber et eller andet i f.eks. Elgiganten. Også selvom vi i mange tilfælde er udmærket dækket ind via vores indboforsikring.

Anledningen til de mange uhensigtsmæssige forsikringer skal findes i flere forskellige forhold, siger Anders Valdemar Juhl. Dels er forsikringsforhold bare ikke noget, der interesserer ret mange danskere, og dels er der sket en markant ændring på forsikringsmarkedet siden starten af 1990’erne.

– Dengang, før internettet, fik du jo en professionel assurandør på besøg, når der skulle tegnes forsikringer. Så sad man og gennemgik familiens eller husstandens forhold, og havde på den måde en større sikkerhed for, at der ikke var noget, der blev overset. I dag foregår det hele derimod over telefonen eller på nettet, og forsikringstageren skal dermed være i stand til at afdække sin egen risiko. Det er en svær opgave, og derfor ser vi de mange tilfælde med danskere, der er uhensigtsmæssigt forsikret, lyder forklaringen.

Men selvom assurandørerne ikke længere automatisk kommer på besøg, er det ikke ensbetydende med, at de ikke findes. Og faktisk råder Anders Valdemar Juhl til, at man i almindelige husstande forlanger, at forsikringsselskabet kommer på besøg. Det gør de gerne, siger han.

– Min vurdering er, at omfanget af over- og underforsikring er fordoblet siden starten af 90’erne – ene og alene fordi det simpelthen er svært selv at sammensætte den rette forsikringspakke. Får du derimod besøg af en assurandør, kan vedkommende meget bedre danne sig et indtryk af dine behov, og samtidig har du en bedre mulighed for ansigt til ansigt at forhandle en god pris, siger Anders Valdemar Juhl og fortsætter:

– Samtidig bør man gøre det til en rutine, at man minimum hvert tredje år gennemgår sine forsikringer og opdaterer dem. På den måde sikrer man sig bedst mod ubehagelige overraskelser, når skaden er sket – og mod at betale for meget i form af f.eks. dobbeltforsikringer. 

Fakta

Vidste du?

Hvis du har værdier i dit indbo for en mio. kr., men kun er forsikret for 700.000 kr., vil en eventuel vandskade, der beløber sig til 20.000 kr. kun blive dækket med 14.000 kr. Hertil kommer en eventuel selvrisiko på indboforsikringen.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler