Weekly News

HR

Flere benytter digital onboarding

I takt med, at vores arbejdsopgaver er blevet mere komplekse, vælger flere virksomheder at onboarde nye medarbejdere digitalt.

En fjerdedel af alle nyansatte stopper inden for det første år.

Det har altid været en tidskrævende proces at starte på et nyt job, hvor tingene måske foregår på en anden måde end man er vant til. Og de seneste årtier, hvor kompleksiteten i vores arbejdsopgaver er steget, er oplæringsprocessen – eller onboardingen, som det også kaldes, blevet endnu mere udfordrende.

Af samme grund vælger flere og flere virksomheder at alliere sig med en onboarding-partner, der kan smidiggøre processen og sikre, at medarbejderen kommer godt ind i virksomheden – måske allerede fra dag et.

En af de virksomheder er Learningbank, der bl.a. hjælper McDonald’s, Danske Bank og Fitness World med at få nye medarbejdere godt ombord – og ikke mindst sikre, at de bliver.

For udover hurtigt at få den nye medarbejder i gang, handler det også om fastholdelse, fortæller CEO Stine Schulz.

– Statistikken siger, at en fjerdedel af alle nyansatte stopper inden for det første år, og hver gang det sker, koster det virksomheden omkring 18 måneders løn. Så der er meget store fordele ved at få medarbejderen ombord på en tryg og effektiv måde. Faktisk kan antallet af nye medarbejdere, der ender med at blive i virksomheden i mere end tre år øges med hele 58 procent, hvis man vælger en struktureret tilgang til onboarding.

Den stigende interesse for en effektiv start har da også betydet, at Learningbank ikke er alene på markedet i dag.

Én af de andre spillere er OnboardingGroup, der bl.a. har udviklet et index, som hjælper virksomheder med at måle og forbedre effekten af deres onboarding-indsats. Således tilbyder man i dag et såkaldt ”Onboarding Dashboard”, der ifølge virksomheden selv, hjælper med at skabe det fornødne overblik over onboarding-aktiviteterne på forskellige organisatoriske niveauer.

En anden virksomhed på markedet er konsulentfællesskabet AGORA, der består af rådgivere, herunder proceskonsulenter, erhvervspsykologer, ledelsesrådgivere og coaches mv.

Virksomheden arbejder både nationalt og globalt, og tilbyder bl.a. onboarding af nye ledere og talenter efter endt talentprogram samt onboarding-hjælp ved fusioner og strategiske rotationer.

Virksomhederne, der udbyder onboarding, har på mange måder hver deres særkende, og Learningbank er ingen undtagelse.

Her kan de mere end 30 ansatte nemlig prale af at være nogle af de eneste, der skaber den komplette læringsoplevelse via de digitale platforme, som onboardingprogrammerne hviler på, og som også står for det firmaspecifikke indhold, hvis det ønskes. Det gør det let, siger Stine Schulz.

– Vi tilbyder en række forskellige onboarding-løsninger, fra DIY, en ”Best practice plugNplay løsning” og til en komplet skræddersyet løsning. Dertil kommer vores sidste skud på stammen, der er et Virtual Reality Onboarding spil til COOP’s mange nye medarbejdere. 

Fakta

Pre-boarding er en særlig variant af onboarding, der starter umiddelbart efter, kandidaten har takket ja til jobbet. Dermed får den nye medarbejder mulighed for at sætte sig grundigt ind i virksomhedens arbejdsgange og produkter mv, før den første arbejdsdag.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler