Weekly News

Fire bud på nye trends i konferencer

Visit Norway LIDT ud over det sædvanlige og oplevelser, som man kan tage med sig, er det virksomhederne kigger efter, når konference- og mødegæsterne sendes afsted. Kari Anne Schwach, der er projektleder hos Visit Norway fortæller, at danske virksomheder kigger mod Norge for bl.a. at tage en tur gennem de sneklædte landskaber i hundeslæde, spille golf under midnatssolen eller hoppe i zip-line fra den legendariske skihopbakke Holmenkollen i Oslo. Naturen skal inddrages aktivt, uanset om konferencegæsterne skal prøve kræfter med trekking, kano eller plukke blåbær, der serveres til eftermiddagens friskbagte vafler. Interessen for de lokale råvarer er tårnhøj; alle sanser skal i spil.

Hos Visit Norway oplever de også en større efterspørgsel efter særlige rammer til konferencer og møder. Det kan være, at man vil høre en klassisk koncert i Griegs hus, have serveret præcist samme menu som en af de legendariske nobelfredsprisvindere på Grand Hotel i Oslo, eller holde mødet, mens man er på fjordsafari på en af de utallige smukke fjorde i vores naboland. Vejen mellem mødet og naturen er blevet kort, og oplevelserne skal med helt hjem på kontoret.



Helenekilde Badehotel I dag efterspørger konferencedeltagere i højere grad fysisk aktivitet og meget gerne ude i naturen. De skemalagte 9.00 til 17.00 konferencer bliver oftere og oftere afløst af et mere fleksibelt program, hvor der er lagt vægt på, at deltagerne også kommer ud og er aktive, så skuldrene kan sænke sig lidt i jakkesættene. Lise Jakobsen, der er hotelchef på Helenkilde Badehotel i Tisvildeleje fortæller, at naturen bruges aktivt i planlægningen af konferencerne.

– Hotellet ligger lige ned til Kattegat, og skovene omkring os giver gæsterne mulighed for at bruge omgivelserne aktivt, så naturen inddrages og fungerer som et kreativt mødelokale for deltagerne. Den ekstra højde til loftet giver netop plads til, at de store tanker kan melde sig; og det sætter især ledergrupper stor pris på. Konferencerne skal kunne noget ekstra og ikke blot tilbyde et mødelokale med et lærred på væggen; det har man jo allerede hjemme på kontoret. Så omgivelserne og beliggenheden spiller i høj grad ind, når gæsterne leder efter et konferencested.



Rejsefeber DE store byer i Europa er stadig populære som konferencedestinationer, men ifølge Niclas Levin, der er Sales Manager hos Rejsefeber, Gruppe og Konference, ser vi i højere og højere grad, at virksomhed­erne ønsker at tage til mindre byer. Her er det lettere at dyrke fællesskabet og sammen gå på opdagelse i, hvad lokalområdet tilbyder af aktiviteter, kulinariske indslag osv. Opholdsstedet bliver et aktiv i sig selv.

For blot få år siden gik langt de fleste af vores konferencer til de samme ti destinationer – typisk de store byer – nu har Rejsefeber arrangeret konferencer og forretningsrejser til over 100 forskellige destinationer. Møderne bliver også i højere grad integreret i omgivelserne. Mange ønsker ikke længere blot at bruge et klassisk mødelokale med fire hvide vægge og en projektor, men vil gerne være ude i naturen, sejle på floden i en båd, dække op udenfor til en picnic, holde møderne indenfor i historiske bygninger som teatre, der tilføjer sjæl. På konferencerne skal det være muligt at indtage scenen 100 procent, integrere omgivelserne og dyrke fællesskabet.



Schæffergården IFØLGE Peter Feddersen, der er assisterende direktør for Schæffergården, er der en tendens til, at virksomhederne i stigende grad ønsker at afholde mere private og eksklusive konferencer, hvor medarbejderne gerne vil være adskilt fra andre af hotellets gæster. På Schæffergården har de taget konsekvensen og indrettet Villa Helene, hvor konferencegæsterne i fred og ro kan tale videre om forretningshemmeligheder hen over frokosten og skabe helt deres eget rum.

I dag strækker møder og konferencer sig ofte til langt ud på aftenen, og det private rum giver virksomhed­erne flere muligheder for at tilrettelægge dagen uden påvirkning fra andre gæster. Ved at holde det hele samlet i et hus, kan tiden også udnyttes mere effektivt, fordi alt foregår i den samme bygning – lige fra morgen-tjek-ind til aftenkaffen er drukket.

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler