ANALYSE ØKONOMI

MED FOKUS PÅ FINANSER
ANNONCE

PETER FLEMMER, ERHVERVSDIREKTØR I ALM. BRAND.

Et salg kan ændre forsikringsbehovet

Få virksomheder har en risk manager. Derfor er forsikringsselskabet lige så relevant som øvrige rådgivere ved en virksomhedsoverdragelse. Det siger Peter Flemmer, erhvervsdirektør i Alm. Brand, der rådgiver små og store virksomheder ved køb og salg:

– Forsikringsselskabet kan give dig som virksomhedsleder ro i maven, hvad enten du skal købe, sælge eller overdrage en virksomhed. Min erfaring er, at der generelt er behov for en gennemgang af virksomhedens forsikringsdækning, når der sker et ejer- eller generationsskifte.

Gennemgangen viser ikke altid behov for ændringer, men kan identificere et eventuelt behov og forhindre problemer i fremtiden. Det kan også gå den modsatte vej. F.eks. hvis risikoen under en ny ejer bliver mindre. Så er det dumt at betale for meget i præmie.

Under en ny ejer kan det risikobillede, virksomhedens forsikring er baseret på, ændre sig.

Bliver der færre eller flere ansatte? Skifter virksomhedens varer og/eller tjenesteydelser karakter?

– Eksport til nye markeder, etablering af salgskontor i udlandet og ændrede salgs- og leveringsbetingelser kan også medføre andre lovkrav, man skal tage hensyn til, siger Peter Flemmer.

Han anbefaler endvidere potentielle sælgere eller købere af en virksomhed at overveje en M&A-forsikring, der dækker ved en virksomhedshandel.

– Sådan en forsikring skal man ikke nødvendigvis købe i alle tilfælde, men den er vigtig at være opmærksom på. Typisk skal sælger ved et virksomhedssalg deponere 25 procent af salgssummen i garantiernes løbetid. Med en M&A-forsikring kan køber dækkes, hvis der sker et brud på garantien, og sælger undgår samtidig at lave en større ”likviditetsparkering”, forklarer Peter Flemmer.



Andre artikler

ANNONCE