Weekly News

Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen BUSINESS

Det er nu, du skal bryde de trygge vaner

Får man ikke skabt de nye digitale løsninger og services i tide, risikerer man at dø.

Vi står midt i en revolution, der er i færd med at forandre verden. Men er du klar til den nye forandringstakt?

De fleste kender nok følelsen af, at de med øget hastighed skal forandre deres forretning for at følge med kundernes ændrede krav og konkurrenternes nyeste tiltag. At tænke innovativt og implementere forandringer og nye digitale tiltag i et konstant øget tempo er blevet ”The New Normal” for mange virksomheder.

Der er med andre ord en digital revolution i gang, og digitaliseringen spiller en altafgørende rolle i den kæmpe omstilling, som der lige nu sker i erhvervslivet.

Næsten halvdelen af de danske virksomheder ved det da også godt og forventer faktisk, at dele af deres kerneforretning grundlæggende vil ændre sig eller helt forsvinde i løbet af de næste tre-fem år.

Selvom der er kommet større fokus på digitalisering og forandring af kerneforretningen, er der stadig ca. en tredjedel af de danske virksomheder, der kun har en basal digitalisering af deres forretning – typisk baseret på et økonomisystem og e-mail. Det er et farligt udgangspunkt i det benhårde udskillelsesløb, der kommer til at foregå i løbet af de næste år. Får man ikke skabt de nye digitale løsninger og services i tide, risikerer man at dø.

Virksomheder og brancher vil blive truet på deres forretningsgrundlag af nye innovative spillere og digitale konkurrenter. Det ser vi allerede indenfor for eksempel detail, transport og hoteller.

Det burde ellers se lyst ud. Den danske befolkning er flittige forbrugere på nettet og netshoppede alene i 2015 for 90 milliarder kr.

Men desværre stod de danske butikker kun for 60 milliarder kr. af salget til de danske forbrugere, og da de selv samme butikker kun fik solgt for fire-fem milliarder kr. til udenlandske kunder, gik de danske butikker glip af 25 milliarder alene i 2015.

Erhvervs- og vækstministeriet har lagt en pulje på 10 millioner til SMV’erne i Danmark for at styrke deres digitaliserings- og E-handelskompetencer. Det er godt og vigtigt, at regeringen aktivt støtter den digitale omvæltning, men der ligger også et stort ledelsesansvar i at sætte sig ind i de digitale muligheder og justere sin strategi efter en helt ny virkelighed.

Så spørgsmålet er, om du er klar til at bryde de trygge vaner og træde ind i den nye virkelighed, der stiller helt nye krav til din virksomheds innovationskraft og digitalisering.

Del

Journalist

Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen

Andre artikler