Weekly News

HR

Det er arbejds­tagernes marked

Indtil for få år siden var det primært kandidaterne, der skulle gøre sig til over for virksomhederne. I dag er situationen vendt på hovedet.

Den positive udvikling i dansk økonomi betyder, at både nuværende og kommende medarbejdere i stigende grad stiller krav til virksomhederne. Det fortæller Charlotte Baisgaard, stifter af rekrutterings- og headhuntingbureauet Search & Select. Hun peger på, at virksomhedernes bedste modtræk hertil er at lytte mere til medarbejderne og kandidaterne.

– Virksomhederne bør tale med medarbejderne og kandidaterne om, hvad der motiverer og demotiverer dem i deres job. Selvfølgelig er der i alle job noget ”rugbrødsarbejde”, det er klart, men hvis medarbejderne sidder med det, de godt kan lide, vil de som oftest lægge endnu flere kræfter i det, siger Charlotte Baisgaard.

Samtidig har den lyttende tilgang en positiv effekt på virksomheders muligheder for at tiltrække nye kandidater samt at fastholde dygtige medarbejdere, påpeger hun.

– De medarbejdere, man har ansat, snakker jo også ude i byen. Og det er så vigtigt, at man har et godt omdømme, siger Charlotte Baisgaard og tilføjer:

– Medarbejdere, der fortæller, at de lyttes til og ses, er værdifulde ambassadører for de virksomheder, de arbejder for. 

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler