Weekly News

Direktør i Dansk Design Center Christian Bason og møbeldesigner Kasper Salto. BUSINESS

Designermøbler hitter på danske kontorer

Designermøbler som en del af kontorindretningen sender et signal om kvalitet og kan højne produktiviteten, forklarer Christian Bason, direktør i Dansk Design Center.

Designermøbler og gennemtænkte indretninger er generelt med til at skabe et mere produktivt arbejdsmiljø.

Danske virksomheder har i stigende grad fokus på designermøbler, når de skal indrette deres kontorer. Det forklarer Christian Bason, direktør i Dansk Design Center.

– I opgangstider, som vi er ved at være inde i nu, hvor indtjeningen er opadgående, og der er et rimeligt positivt udsyn på fremtiden, har virksomhederne alt andet lige mere overskud til at investere i designermøbler og det udtryk, der hænger sammen med det, siger Christian Bason. Og den investering er på en lang række parametre en god investering, forklarer han videre. Der ligger nemlig en stærk signalværdi i et veldesignet kontormiljø, både i forhold til omverdenen i form af interessenter, samarbejdspartnere, leverandører og kunder og i forhold til medarbejderne.

– Valget af designermøbler viser både over for omverdenen og medarbejderne, at man har en grundholdning i virksomheden om, at her lægger vi vægt på kvalitet og godt design. Man viser som virksomhed, at man forstår sig på god kvalitet – både i forhold til virksomhedens produkter og services og i forhold til den måde, virksomheden indretter sig på, siger Christian Bason.

Desuden kan veldesignede løsninger være med til at øge produktiviteten på arbejdspladsen, forklarer han.

– Designermøbler og gennemtænkte indretninger er generelt med til at skabe et mere produktivt arbejdsmiljø, fordi man ved at tænke grundigt over indretningen kan understøtte de arbejdsprocesser, man har i organisationen – uanset, om det er i produktionen eller i et kontormiljø. Det fører simpelthen til mere effektive arbejdsgange, siger Christian Bason.

At designermøbler er populære blandt danske virksomheder er også noget, den danske møbeldesigner Kasper Salto lægger mærke til. Han har vundet flere priser for sine møbler og samarbejder bl.a. med de toneangivende møbelproducenter Fritz Hansen og Engelbrechts Furniture.

– Jeg fornemmer, at de fleste firmaer godt vil have noget, som er af kvalitet og som kan holde. Samtidig er det en måde for seriøse virksomheder at udtrykke sig på og en understregelse af den selvforståelse, virksomheden har, siger Kasper Salto. Han understreger, at det kan betale sig at investere i designermøbler, selvom der findes billigere løsninger. Både fordi de typisk holder deres værdi væsentligt bedre end andet inventar, og fordi de typisk holder mere til brug og slid og derfor ikke kræver lige så meget vedligehold som billigere møbler.

– Der skal ikke meget viden til omkring det her felt, før man godt ved, at det er en god investering at købe designermøbler. Den merpris, du betaler for et godt møbel, får du nærmest tifold igen i forhold til at købe noget, som er lidt billigere og lidt dårligere. Hvis du eksempelvis har en kantine med 200 stole, og 100 af dem knækker inden for det næste år, så er det pludselig en stor udgift, siger Kasper Salto.

Også Christian Bason understreger, at virksomheder ikke skal være nervøse for at investere i designermøbler – heller ikke i nedgangstider, hvor livremmen skal spændes ind.

– Køb af designermøbler drejer sig ikke om, hvorvidt virksomheden kan tillade sig ødselhed eller luksus. Godt design drejer sig om at løse problemer bedre, hvad enten det handler om medarbejderstolthed, relationer til interessenter, produktivitet eller image og brand. Derfor bør man i en professionel organisation – uanset, om det er opgangs- eller nedgangstider – træffe kloge valg omkring brug af veldesignede løsninger. Også, når det kommer til kontorindretning, siger direktøren for Dansk Design Center.

Del

Journalist

Paul Sauer

Andre artikler