Weekly News

Den skræddersyede rejse sikrer trygheden

Rejsebureauernes skræddersyede forretningsrejser har fået en renæssance. De sparer tid og øger trygheden.

De kan få fat i os døgnet rundt alle ugens dage.

Internettet har fået mange virksomheder til at springe rejsebureauerne over og selv indkøbe forretningsrejser. Men måske er trenden ved at vende. For kunderne har opdaget, at de skræddersyede forretningsrejser sparer tid, og de øger trygheden omkring rejsen.

– Ved individuelle forretningsrejser er det tiden, virksomhederne går efter. Det kan være en jungle med regler, priskombinationer, stop undervejs og en masse andre forhold, som er tidskrævende. Det vil virksomhederne gerne betale os for at løse, forklarer Kim Verbrugh Larsen, manager i B2B Travel.

Ifølge general manager Torben Rodenberg fra Carlson Wagonlit Travel ønsker flere virksomheder at spare interne ressourcer og benytter travel management-firmaer som Carlson Wagonlit Travel til at tage hånd om deres forretningsrejser.

– Specielt sikkerhed og tryghed for de rejsende er i fokus i denne tid med de mange terroranslag i Europa. Og her kan vi tilbyde en service, som virksomhederne efterspørger. Det er vigtigt for dem at vide, hvor medarbejderne er henne, hvis der opstår problemer. Hos Carlson Wagonlit Travel hjælper vi virksomhederne med at udarbejde en sikkerhedsplan og giver råd om, hvilke udbydere, der kan levere netop det, som virksomheden har brug for, fortæller Torben Rodenberg.

– I det hele taget efterspørger kunderne data. Med vores business intelligence-system tilbyder vi vores kunder fuldt overblik over, hvad de har handlet for, om de får de bedst mulige priser i realtid. Og vi har udviklet en app til de rejsende med alle de informationer, som de har brug for på rejsen. Det er selvfølgelig rejseplanen, men de kan også booke hotel, tjekke ind på fly hos alle større flyselskaber, modtage realtids fly- og gate-notifikationer osv. Alle rejsedetaljerne er ét sted, og det sparer tid for de rejsende, beretter Torben Rodenberg.

Men sikkerhed handler også om, at man som rejsende eller virksomhed ikke står alene med problemer, som kan opstå undervejs, forklarer Hans Mangaard, adm. direktør i Mangaard Travel.

– Vi ser, at virksomhederne vender tilbage til rejsebureauerne. Det, som er allervigtigst for vores kunder i dag, er den tilgængelighed, som de har. De kan få fat i os døgnet rundt alle ugens dage. Hvis de er forsinkede, skal have ændret billetten, eller der opstår uforudsete forhindringer, kan de ringe til os og tage en kop kaffe, mens vi ordner problemerne, siger Hans Mangaard.

At virksomhederne vender tilbage til rejsebureauerne skyldes måske også, at kunderne ikke i samme omfang som tidligere har tillid til de priser, der annonceres på de populære søgemaskiner.

– Vi skal være konkurrencedygtige på prisen, og det bestræber vi os på hver dag. Vi får da henvendelser fra kunder, som ikke kan forstå, at priserne på søgemaskiner kan være lavere. Men det er jo blot søgemaskiner, som viser, hvad billetterne på forskellige destinationer tidligere er blevet handlet til, ikke nødvendigvis hvad de koster her og nu, siger Torben Rodenberg fra Carlson Wagonlit Travel.

En anden grund til at kunderne flytter sig væk fra nettet er, at de billige billetter ikke altid giver en optimal rejseplan.

– Hvis man går på nettet og ser en billet på Momondo til Barcelona for 900 kr., opdager man måske ikke, at udrejsen tager 13 timer med ti timers stop i en lufthavn, og at det tager ti timer at komme hjem igen. Vi finder altid den hurtigste rute med kortest ventetid, slår Kim Verbrugh Larsen, B2B Travel, fast.

Trenden er også smittet af på grupperejser, hvor virksomhederne overlader flere og flere opgaver til bureauerne, fordi medarbejdernes krav til både faciliteter, det faglige indhold og underholdningen er blevet høje.

– Det er ofte os, der er idéskabende. Så vi har nogle gode samarbejdspartnere rundt omkring i verden, og vi bruger meget tid på selv at rejse rundt og få ny inspiration, forklarer Hans Mangaard fra Mangaard Travel. 

Fakta

Sikkerhed har høj prioritet

Terror og politisk ustabilitet har sat fokus på sikkerhed hos de forretningsrejsende. Ifølge en undersøgelse, som Carlson Wagonlit Travel gennemførte sidste år, oplyser 80 procent af virksomhedernes rejseansvarlige, at sikkerhed og tryghed har høj eller meget høj indflydelse på virksomhedens rejseprogram.

Del

Journalist

Aksel Brinck Jensen

Andre artikler