Weekly News

Chatbots og predictive AI

Kunstig intelligens kommer til at transformere den finansielle sektor, og udviklingen er allerede i gang. Det fortæller Kourosh Marjani Rasmussen, der er Machine Learning Ekspert for Keylane og associate professor ved DTU.

– Især inden for tre områder ser jeg potentiale for slutbrugerne og de finansielle institutioner. Det ene er service-chatbots, som kan besvare simple spørgsmål, indleder han.

– Det andet er rådgivnings-chatbots, som er niveauet over service-chatbots. De kan besvare de samme spørgsmål, har stor viden om finansielle produkter og kan derudover regne på brugerens specifikke data med udgangspunkt i brugerens specifikke behov, fortsætter Kourosh Marjani Rasmussen.

– Det tredje er predictive AI, som handler om at benytte de store mængder data, banker og andre finansielle institutioner har om deres kunder, til at skabe individualiserede, gode råd, som kunderne får, når det er relevant, tilføjer han og understreger, at det teknologiske skifte venter lige om hjørnet.

– Der kan gå fem-ti år, men pludselig tipper det, og så er vi ved ”point of no return”, afslutter han. 

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler