Weekly News

Anders Kofod-Petersen, professor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og vicedirektør ved Alexandra Instituttet. DIGITALISERING

Business Intelligence – din genvej til kunderne

Med Business Intelligence er det muligt at gøre virksomhedens døde data til brugbar viden – og opnå større kundeindsigt, bedre forretningsforståelse og øget konkurrenceevne.

Business Intelligence giver mulighed for at kortlægge fortiden og forudsige fremtiden.

Hver dag opsamles der enorme mængder af information rundt om i de danske virksomheders økonomi-, ERP- eller CRM-systemer. Værdifulde informationer om kunder, udgifter og indtægter, produkter, medarbejdernes sygefravær, m.m.

Mange virksomheder er ved at drukne i disse data – og orker eller evner ikke at bruge denne indsamlede viden effektivt nok. Derfor forbliver disse informationer ofte ikke mere end det de er: Øjebliksbilleder af i går og i dag – men knap så meget af i morgen, som ellers er deres fornemmeste opgave.

For informationerne kan give virksomhederne netop den indsigt der skal til, for at kunne skabe nye muligheder og nye markeder for virksomhederne.

Metoden hedder Business Intelligence. Et begreb alle taler om og som de fleste har en mening om – men hvad er det for en størrelse?

Ifølge Anders Kofod-Petersen, professor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og vicedirektør ved Alexandra Instituttet, er det ikke et begreb, der er sådan at sætte i bås:

– Business Intelligence har ikke nogen helt håndfast formulering. Det er ikke ligesom f.eks. tyngdekraften, der har en klar definition, men skal man forsøge at forklare det så kort og præcist som muligt, kan man sige at Business Intelligence er et værktøj, et system, der samler og analyserer virksomhedens data, præsenterer dem på en let og overskuelig måde og giver et solidt grundlag at træffe beslutninger ud fra.

Formålet med Business Intelligence er at give virksomhedens medarbejdere den viden, der skal til for at de kan træffe de rette beslutninger. Beslutninger, der er baseret på et aktuelt og faktuelt grundlag og som kan være med til at øge performance, styrke virksomhedens konkurrencesituation og skabe større profit.

– Business Intelligence giver populært sagt mulighed for at drive sin virksomhed baseret på data frem for mavefornemmelse og forkærlighed for f.eks. farven gul eller ting lavet i genbrugsplast, fortæller Anders Kofod-Petersen.

Men inden man lader sig friste af denne fagre nye verden, skal Business Intelligence – lige som alle andre systemer – nøje overvejes inden man beslutter sig for at gennemføre det.

– Der findes et væld af leverandører på markedet, der alle kan levere glimrende Business Intelligence løsninger. Men man skal være klar over, hvad det er man søger: Mange virksomheder har en klar idé om hvad de vil have og så får de det de bestiller – men ikke nødvendigvis det de i virkeligheden har brug for, siger han.

Det er derfor ifølge Anders Kofod-Petersen nødvendigt at stille en række spørgsmål og gøre sig nogle overvejelser inden man foretager den rette investering: Hvad skal systemet bruges til? Hvilke opgaver skal det kunne løse? Hvad ønsker man at få at vide – og hvad ønsker man at få ud af denne viden?

Og der kan være mange gode grunde til at overveje at benytte sig af Business Intelligence. Ifølge Anders Kofod-Petersen giver det først og fremmest et bedre og mere samlet overblik over hvad virksomheden egentlig laver.

Og overblik er kodeordet, hvis man ønsker at drive en succesfuld og målrettet virksomhed. Her kan en Business Intelligence løsning være med til at afsløre f.eks. utilfredse kunder, prisændringer hos konkurrenterne, særligt gode kunder man bør nurse lidt mere m.m., så man kan sætte ind med det samme inden det sætte spor på bundlinjen.

Ved at samle virksomhedens data med Business Intelligence er det ikke alene muligt at følge med i, hvordan det går i virksomheden, men også være på forkant før noget går galt – og frem for alt: Reagere stort set med det samme!

Men det kræver en holdningsændring i virksomheden at få det fulde udbytte af investeringen. Driver man virksomheden som om intet var ændret, så ændrer man ikke noget og så er pengene spildt.

– Det kan sammenlignes lidt med at investere i en gravemaskine, der kan lave 20 mands arbejde på én gang. Man sætter jo ikke 19 mand til at løfte og bære maskinen rundt, mens 1 sidder i førerhuset og styrer. Man sætter den ene mand i førerhuset og de 19 til noget andet.

Business Intelligence giver ikke alene større gennemskuelighed – men kan også være med til at automatisere tidskrævende processer. Derved frigøres en række af medarbejdernes ressourcer til andre opgaver, der kan være med til at skabe værdi for virksomheden.

Dermed bliver medarbejderne i virksomheden i stigende grad ”informationsarbejdere”, der anvender data om en naturlig del af hverdagen og derved også kan hjælpe aktivt med at øge virksomhedens indtjening og konkurrenceevne.

Fakta

Ifølge en undersøgelse foretaget af Gap Gemini har op mod hver tredje større danske virksomhed svært ved at træffe de rette beslutninger pga. mangelfulde data, der kunne afhjælpes ved hjælp af de korrekte business intelligence systemer. Dermed går de glip af mellem 8 og 16 milliarder kroner. Alexandra Instituttet er en non profit virksomhed som hjælper offentlige og private virksomheder med at bruge den nyeste forskning inden for IT.

Del

Journalist

Rikke Kokholm

Andre artikler