Weekly News

BI skaber vækst for SMV’erne

Digitalisering og Big Data er over os. Men data behøver ikke være en ”big deal”. Fleksible og enkle Business Intelligence-systemer (BI) er i høj grad tilgængelige og ikke mindst forudsætning for vækst for selv små virksomheder. Det er virksomheden Designletters et godt eksempel på.

Hvis du er en vækstorienteret virksomhed, så er det vigtigt at forstå data.

Designletters blev grundlagt i 2009, hvor Mette Thomsen begyndte at designe interiørprodukter med bogstaver som tema. Konceptet har siden udviklet sig til en stor succes, og i dag er virksomheden vokset til 35 medarbejdere med kontor i syv lande og salg til 58. Det er en udpræget global organisation, og produkterne indebærer med deres mange varianter og det store fokus på konceptsalg, en del styring og opfølgning. Men Designletters er også en typisk ung SMV’er: drevet af en god idé, vant til at handle hurtigt og ikke interesseret i en stor tung organisation.

– Det har været en filosofi fra starten, at vi kun ville ansætte folk, der skaber værdi i virksomheden. Alle andre funktioner er outsourcet. Vi har f.eks. aldrig haft en IT-mand ansat. Det fortæller adm. direktør Jacob Jensen om virksomheden og tilføjer:

– På samme måde har det været en stor fordel, at vi altid har benyttet systemer i ”skyen” og aldrig har været afhængig af at eje en server til vores data. Det er en bevidst strategi.

At alt data trækkes fra skyen er også med til at øge overblikket i salgsprocessen. Det er ifølge Jacob Jensen nærmest en forudsætning for vækst, fordi det giver mulighed for at følge udviklingen og KPI’er på alle markederne.

– Med vores BI-værktøj kan sælgerne holde øje med hvordan kunderne performer, hvordan de enkelte produkter klarer sig og hvad der genbestilles. Vi kan se, hvad der virker og hvad der slår igennem så ”realtime” som muligt. Det gør det muligt for os at handle hurtigt, hvis advarselslamperne blinker, eller hvis noget ikke følger den kurve vi ønsker, fortæller han.

De analyser, der før var baseret på data, der skulle pilles ud af alenlange Excel-ark, er simpelthen erstattet af en overskuelig rapportstruktur. Den løsning giver de samme oplysninger på ti minutter, som ellers ville tage en dag at regne igennem.

– Det er mere effektivt og du tager dine beslutninger på et oplyst grundlag hurtigere. Det gælder ikke kun styringen af salgsprocessen. Vi kan også holde øje med omkostningerne til pluk og logistik, hvilket varierer meget for hver kunde. Her kan man så se, hvad der skal gøres bedre, forklarer Jacob Jensen.

Den succes, som Designletters har oplevet, er i høj grad skabt ved at styre salgsprocessen hurtigt og effektivt, og fleksible systemer med nem adgang fra skyen har været en forudsætning. De muligheder er i dag tilgængelige for alle SMV’ere og er blevet et vigtigt konkurrenceparameter.

– Hvis du er en vækstorienteret virksomhed, så er det vigtigt at forstå data. Så gør man tingene på en smartere måde og kan investere ressourcerne effektivt, afslutter Jacob Jensen.

Fakta

Begrebet Business Intelligence dækker over et bredt spektrum af softwareløsninger, som typisk trækker data ud af et eller flere kildesystemer og indsætter dem i en ny database eller struktur, som er lettere for slutbrugere at anvende til rapportering og statistik. Et fællestræk for alle BI-løsninger er at de bruges til at skabe overblik og inddrager virksomhedens væsentlige data inden for f.eks. økonomi, produktion, kundedatabaser, timeregistrering og løn.

Del

Journalist

Frank Motzkus

Andre artikler