Weekly News

Professor Finn Frandsen, leder af Center for Virksomhedskommunikation Aarhus Universitet BUSINESS

At handle er at rejse

Verden er blevet større i mere end én forstand.

“At rejse er at leve”, skrev vores verdensberømte landsmand  H. C. Andersen. Men århundreder, hvis ikke årtusinder, før den danske eventyrdigter skrev sine berømte ord, rejste der mennesker rundt for at købe eller sælge varer på både nære og fjerne markeder. Forretningsfolk var nemlig blandt de første til at rejse ud, længe før hærførere og missionærer tænkte på at gøre det.

De steder, forretningsfolk rejser til i dag, er dog nogle helt andre. Globaliseringen har skabt en ny kommunikativ infrastruktur, hvor ordet rejse skifter betydning. Hvor danske og tyske virksomheder før i tiden altid henlagde deres forretningsmøder til Tyskland eller Danmark – hvor ellers? – henlægges de samme møder i stigende grad til f.eks. en lufthavn i England eller Skandinavien. Hvis det er mere effektivt og giver flere muligheder. Først Internettet og siden de sociale medier, kort sagt den digitale revolution, er en vigtig drivkraft bag globaliseringen. De har nedbrudt mange af de barrierer i tid og rum, som tidligere tiders forretningsfolk måtte kæmpe med. De har skabt nye produkter som f.eks. virtuelle konferencer, der afvikles ved hjælp af telepresence.

Verden er blevet større i mere end én forstand. I den populære serie af rejsebøger Turen går til fra Politikens forlag må næste skridt være at udgive en guide med titlen Turen går til hele verden. Men vil Internettet og de sociale medier ikke gøre det overflødigt i en nær frremtid at rejse i fysisk forstand? Altså føre til en slags forretningsrejser ”uden rejse”? Nej, tværtimod. Videokonferencer, møder via Skype, e-mails og beskeder på Facebook med udenlandske kunder på de globale markeder øger uden tvivl effektiviteten og reducerer omkostningerne.

Men Internettet og de sociale medier skærper samtidig lysten til at møde de mennesker, som ”sidder i den anden ende”. Hvem er de? Hvordan tænker de? Hvordan driver de deres forretning? Her spiller det fysiske møde stadig en vigtig rolle. En forretningsforbindelse bliver netop først en rigtig forbindelse, når der kommunikeres ansigt til ansigt. Og tallene taler deres tydelige sprog. Antallet af forretningsrejser stiger, og konferenceturismen er også et område i vækst. Flyselskaber og hotelkæder konkurrerer med hinanden om at kapre kunder, der bliver stadig mere krævende. De vil både have forretning og fornøjelse, effektivitet og afslapning. Altsammen til en rimelig pris. At handle er at rejse.

Del

Journalist

Ekstern lederskribent

Andre artikler