Weekly News

Administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund. BUSINESS

Alt smelter sammen

Detail- og e-handel er ikke hinandens modsætninger, viser udviklingen, hvor toneangivende e-handelsvirksomheder går i mursten – og omvendt.

Vi mangler uddannelser i krydsfeltet mellem det merkantile og det digitale område.

Hver gang Niels Ralund, administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), er rundt i Danmark for at holde oplæg for landets forretningsdrivende inden for detailhandel, e-handel eller begge dele på samme tid, er hans centrale og første budskab altid det samme:

– E-handel er ikke i konkurrence med detailhandel. Tværtimod vil e-handel forhåbentlig være med til at løfte den danske detailhandel fremover. Både internationalt og herhjemme sker der det, at rene e-handelsvirksomheder begynder at gå i mursten, mens flere og flere murstensbutikker går i e-handel. Alt smelter sammen, siger Niels Ralund.

Tendenserne kommer udefra, påpeger han, og nævner som aktuelle eksempler at Amazon har proklameret at ville bygge 200 nye butikker i USA, mens tyske Zalando har indgået samarbejde med Adidas i et projekt, hvor Adidas’ butik i Berlin stiller sit lager til rådighed for Zalandos platform.

Erkendelsen har været længe om at bundfælde sig i Danmark, mener Niels Ralund, der stadig ser for mange forgæves forsøg på at holde e-handlen fra livet, når det i stedet kunne være formålstjenligt for en forretning at omfavne den.

– Et klassisk eksempel er en gruppe forretninger i et centerområde, der slår sig sammen om at uddele rabatkuponer for at trække flere kunder til deres fysiske forretninger. Det er en meget kortsigtet løsning, hvis effekt måske varer i et år. I stedet burde deres samarbejde nok handle om at lave en fælles platform for e-handel, der kunne hjælpe dem til en ekstra omsætning, de ikke har i dag. Det ville være mere gavnligt for dem på den lange bane. Mange især mindre forretninger ved ikke rigtig, hvad de skal gøre, og så er der også mange forretningsdrivende, der måske er oppe i årene og sidder og regner på, hvor mange år ,de har tilbage i detailhandel, for det er jo en stor omvæltning at begynde at lægge sin forretning om. Vores bud er, at der jo findes hjælp og rådgivning at få mange steder, ikke bare hos os i FDIH. Vi er faktisk mange organisationer og virksomheder, der prøver at løfte den her udvikling i flok, siger Niels Ralund.

Forholdet mellem detail- og e-handel skal iagttages fra et helt andet perspektiv, end det bliver i dag, hvis vi skal lykkes med at give dansk detail- og e-handel over en bred kam de bedste udviklingsmuligheder, mener han:

– Den helt store udfordring, som politikerne endnu ikke forstår, er, at beskyttelsen af små detailforretninger mod e-handel blot sender handlen ud af landet til udenlandske e-købmænd. For mange politikere er digital udvikling stadig bare noget med at rulle bredbånd ud til befolkningen. Det er en investering, man kan regne ud og sætte hak ved, når den er foretaget. Så er den digitale dagsorden løst. På Folkemødet på Bornholm fortalte jeg flere politikere, at det her er en meget kompleks situation. Ingen, heller ikke FDIH, har en recept på, hvordan vi kommer ud af det, men vi ved, at det første, vi bør gøre, er at være mere opmærksomme på, hvad der sker omkring os og se på, om vi sammen kan tage nogle initiativer, siger Niels Ralund.

FDIH-direktøren nævner et dugfrisk eksempel på de strukturelle udfordringer, dansk e-handel kæmper med:

– Med det nye danske postforlig skal der leveres post færre dage, og prisen sættes op. I udenlandsk e-handel er udviklingen den stik modsatte: Man leverer hele tiden døgnet rundt, og priserne sættes ned. Udover høje fragtpriser har vi en langt højere moms end stort set alle andre lande. Vores e-handelsvirksomheder har på mange måder et svært udgangspunkt, når de skal konkurrere på åbne markeder, hvor ’big is beautiful’. Men danskere er dygtige købmænd, og jeg er sikker på, at vi har gode e-handelsvirksomheder, der vil klare sig, blive store og dygtige. Men vi skal op i helikopterperspektivet for at se, hvordan vi bedst kan hjælpe dem, siger Niels Ralund.

Satsning på nicher i e-handel er en oplagt mulighed, mener han, men på længere sigt er det også nødvendigt at styrke e-handlen med flere målrettede uddannelser.

– Jeg håber, at vi i Danmark en dag kan uddanne verdens bedste digitale købmænd. Herhjemme har vi mange merkantile uddannelser og en hel del digitale uddannelser, men vi mangler uddannelser i krydsfeltet mellem det merkantile og det digitale, viser en rundspørge, vi i FDIH har fået foretaget. Udfordringen er, at det kan tage flere år at akkreditere en ny uddannelse og sikre, at underviserne har en større viden på feltet end de studerende, siger Niels Ralund.

For at sætte fokus på behovet for uddannelser er FDIH 6. september vært for et seminar, hvor organisationer, virksomheder og uddannelsesinstitutioner får mulighed for at komme med deres bud på, hvad der kan gøres.

Etisk motiveret forbrugeradfærd påvirker nogle markeder i forskelligt omfang, og selv om også e-handlen kan blive mødt med forstærkede etiske krav fra forbrugerne, vil det store flertal af forbrugerne stadig have øjnene stift rettet mod pris og levering og ikke skele så meget til, hvilke metoder med prisdumping og opkøb, der har gjort den e-handelsvirksomhed, de handler hos, til en global kæmpe, mener Niels Ralund.

– Jeg tror da, at der kommer en modreaktion fra nogen, men jeg tror desværre, at hovedparten af forbrugerne på det store marked vil være ret indifferente, fordi pris og leveringstid stadig spiller en kæmpe rolle. I dag kan danske forbrugere købe varer på nettet hos udenlandske firmaer og få dem leveret hurtigere og billigere, end det er muligt fra danske e-handelsvirksomheder. Det er den virkelighed, vi er oppe imod, og som nogen i Danmark skal have øjnene op for.

Fakta

I 2014 skete 32 procent af danskernes online-køb i udenlandske netbutikker, hvilket svarede til 23 milliarder kroner. Omvendt solgte danske netbutikker i 2014 kun for 5 milliarder kroner til udenlandske kunder.

Kilde: FDIH

Del

Journalist

Peter Klar

Andre artikler