Weekly News

HR

AI er den naturlige matchmaker

Virksomhedernes HR-afdelinger skal komme ind i kampen og udnytte machine learning – kunstig intelligens – så rekrutteringen får et større menneskeligt aspekt.

HR-professionelle skal lære at arbejde sammen med den kunstige intelligens.

HR var – og er stadig – i mange år organisationernes ansigt indadtil, når det gjaldt personalepleje og ansættelser. Det var – og er stadig – organisationens ansigt indadtil. Men fremover bliver det første møde mellem arbejdsgiver og den nye ansatte en langt mere fokuseret og dybdegående oplevelse allerede inden første ansættelsessamtale. Her har computerens processer nemlig allerede scannet og udvalgt de data på forhånd, som ligger til grund for samtalen og udvælgelsen.

Sådan lyder det fra innovationschef i SAP for Norden & Baltikum, Jesper Schleimann, når han bliver spurgt, hvilken betydning kunstig intelligens – machine learning – får inden for morgendagens Human Resource:

– Vores HR-software-systemer kommer til at udvikle sig voldsomt inden for de næste år: Inden for rekruttering – med intelligent CV – og jobmatching. Inden for fastholdelse og medarbejderudvikling med learning recommodations – intelligente anbefalinger til kurser og efteruddannelser. Og det kan være inden for medarbejderservice f.eks. via chatbots og brug af stemmegenkendelse (voice) såvel som opfyldelse af personlige medarbejdermål som performance management, siger han.

Men hvordan kan det overhovedet være muligt, at man med mere og større computerkraft kan gøre HR-indsatsen mere menneskelig i stedet for mere maskinel? Det er der ifølge innovationschefen i en af verdens største software-virksomheder en enkelt årsag til. For når man lader maskinkraften overtage det til tider langsommelige, administrative udvælgelsesarbejde, inden kandidaterne f.eks. bliver fundet, så frigiver man tid og plads til at beskæftige sig med de mere dybereliggende og oplagte menneskelige kontakter:

– HR-professionelle skal lære at arbejde sammen med AI – den kunstige intelligens. Vi skal forstå at udnytte teknologien for at blive endnu bedre selv. Vi tænker ofte robotter på produktionsgangene, når vi taler automation, men faktum er, at mange administrative job vil være nemmere at digitalisere i forhold til at træffe beslutninger på baggrund af dataindsamling og scanning – f.eks. i forhold til rekruttering. Og måske kan systemerne endda hjælpe med at rekruttere uden bias i kandidatfeltet. Vi mennesker kan jo nogle gange have en tendens til at kigge mere på én kompetence eller én type frem for en anden, men hvis man både kiggede på de bløde og hårde kompetencer, så kan vi få systemet til selv at komme med forslag til de rette kandidater, der passer ind i organisationens kontekst, forklarer Jesper Schleimann.

Den moderne og tidssvarende HR-afdeling er et sted, hvor man skal følge med udviklingen. Det kan ikke hjælpe noget, at man kun tænker klassiske opgaver som rekruttering, fastholdelse og efteruddannelse uden samtidig at tænke digitalisering og kunstig intelligens ind i samme ligning. Derudover står man med en ny generation af unge medarbejdere, der allerede er digitalt indfødte:

– De fleste organisationer begynder at ændre sig til at blive mindre, men hyper virtualiserede. Og samtidig bliver de bedt om at levere meget mere som organisation. I 2020 anslås op mod en tredjedel af arbejdsstyrken til at være midlertidig arbejdskraft – moderne løsarbejdere. Det er et enormt skifte. Det giver en hel anden type HR-opgaver, end vi løser i dag, siger han.

Men alligevel halter mange virksomheder efter, når det kommer til at forstå, at digitaliseringen har sin rette plads – også blandt organisationens HR-professionelle:

– En undersøgelse fra Deloitte har vist, at digitalisering er nederst på HR-professionelles top ti over vigtigste emner. Men spørger man direktøren, så ligger digitalisering som en klar nummer et. Dét er en udfordring, fordi HR bør bevæge sig frem og ikke bare udforske det digitale, men også selv bruge det. Det, der udgør os som organisation, er at finde rette kandidater og uddanne dem. Og hvis man som Alice i eventyrland ikke ved, hvor man vil hen, så er det svært at vide i hvilken retning, man skal gå. Ligeledes er det svært at vide hvilke kandidater, man skal lede efter, hvis man arbejder med fremtiden. Det går så rasende hurtigt inden for digitaliseringen, og vi skal selv være med, mener Jesper Schleimann.

Han er begejstret for en HR-fremtid, hvor processer forbedres ved hjælp af computerkraft og kunstig intelligens. Resultatet er, at interaktionerne mellem virksomhed og kandidater eller eksisterende medarbejdere bliver langt mere reel og dyb – mere naturlig:

– Samtidig løftes byrden for administration med intelligente services. Hvis vi omfavner digitaliseringen på den rigtige måde, så kan man virkelig lave nogle fede ting og opleve, at kunstig intelligens kan være en fantastisk opfindelse og hjælp. 

Fakta

Jesper Schleimann er økonom fra Københavns Universitet og har en Executive MBA fra CBS. Han har arbejdet med IT og digitalisering i over 20 år med jobs i SAS Institute, CSC og SAP.

Del

Journalist

Jørn Sørensen

Andre artikler